Avatar billede fiberflux Praktikant
14. april 2013 - 17:19 Der er 5 kommentarer

Omdøbning af filnavn til folder navn

Jeg har en hovedmappe der indeholder en lang række af mapper med forskellige navne.
Hver af disse mappe indeholder én fil med det samme navn XXXX.jpg
Jeg vil høre om der findes en kommando (f.eks. i CMD) som kan ændre filnavnet XXXX.jpg til mappens navn.jpg.
Herefter vil jeg gerne flytte den omdøbte fil fra undermappen til hovedmappen.
Håber at der et klogt hoved der kan forklare hvordan jeg løser dette.
14. april 2013 - 17:46 #1
ja

rename

f.eks:
rename c:\data\fil1.txt c:\data\fil2.txt

og move

move c:\data\mappe1\fil1.txt c:\data\mappe2

Du kan godt forkorte på det, men så længe du ikke har 100% fod på det, kan det være en fordel at gå den lange vej.
Og så lære hen ad vejen.
Avatar billede fiberflux Praktikant
14. april 2013 - 18:32 #2
Hej rogerrabbit,

Tak for dit svar.
Det er dog selve filnavnet der skal hedde det samme som mappen.

Eks.
Nuværende opbygning:
Mappe1 - indeholdende fil1.jpg
Mappe2 - indeholdende fil1.jpg
Mappe3 - indeholdende fil1.jpg
Mappe4 - indeholdende fil1.jpg
etc......

Ønsket opbygning:
Mappe1 - indeholdende Mappe1.jpg
Mappe2 - indeholdende Mappe2.jpg
Mappe3 - indeholdende Mappe3.jpg
Mappe4 - indeholdende Mappe4.jpg
etc......

Derefter vil jeg gerne flytte alle MappeX.jpg til ny overordnet MAPPE_NY

Jeg forestiller mig en commandolinje i stil med:

for /f "delims=*" %a in ('dir *.html /b /s') do ren "%a" *.jpg

(Denne har jeg brugt til at omdøbe alle filerne i mapperne fra *.html til *.jpg)

Jeg søger en lignende funktionalitet til at omdøbe filerne til mappenavnene.
15. april 2013 - 20:16 #3
Ok.

hvis jeg forstår dig rigtigt.

Du har en mappe med f.eks billeder fra dit digital camera.

du har kaldt mappen, som der er overført til ferie_sted.
men dine filer hedder camera_1 - camera_999.
og du vil så omdøbe dine filer til ferie_sted_1 - ferie_sted_999.

Så vidt jeg husker (Og jeg synes du skal prøve det med en ikke vigtig fil).
så vil det være:
rename camera*.* til ferie_sted*.*
Og vil su så flytte den fra gammel mappe til ny mappe bag efter gør du bare det.

det kunne være move c:\data\gammel_folder\*.* c:\data\ny_folder\*.*

husk! hvis der er mmellem rum (skrevet sådan med vilje). skal du have "omkring"

men vær opmærksom på at du kan gøre det nemmere med stifinderen og CTRL+B (Dansk windows.
Avatar billede fiberflux Praktikant
17. april 2013 - 00:13 #4
Hej RR,
Du har forstået det rigtigt.
Nu håber jeg jo bare at der er en mulighed for at jeg også kan gøre det med en kommando, så jeg ikke skal sidde en hel uge og 'copy/paste'. Der er jo kun et billede i hver mappe. Mapperne har  numre men filerne hedder blot Index.jpg.
Ser frem til en simplere metode.
17. april 2013 - 18:10 #5
Ok, den er lidt mere vanskelig.

Den har jeg ikke lige nogle svar på her og nu.