Avatar billede mshh Nybegynder
20. april 2013 - 20:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Validere om en værdi allerede er valgt

Jeg skal lave en fordeling af pladser på et campingområde på en sommerlejr.

I arket "Pladser" har jeg i A2:A180 de mulige pladsnumre stående. De går fra 1-180 - men enkelte numre findes dog ikke, fordi nogle pladser på forhånd er reserveret til andre formål.

I arket "Beregninger" vil jeg nu tildele de enkelte deltagere en plads ved i linjen ud for deres navn at give dem et nummer. Det sker fra og med række 7 i kolonnen B. Så deltager nr. 1 får således sin pladsnummer anført i B7, deltager 2 i B8 osv.
Til det brug har jeg oprettet en Liste, som har denne kilde "=Pladser!$A2:$A$180".

MEN: Jeg kan godt vælge den samme værdi flere gange.

Hvordan kan jeg få Excel til at sige, at værdien allerede er valgt? Jeg skal sådan set validere på de data, som står i "Beregninger B7:B180"

Reelt skal min liste se om pladsnummeret findes  på arket "Pladser" - og samtidig skal den se at det valgte pladsnummer ikke allerede står et andet sted i kolonnen B7:B180.
Avatar billede store-morten Ekspert
20. april 2013 - 21:27 #1
Excel 2010
Betingetformatering --> Fremhæv celleregler --> Dubletværdier
Avatar billede kabbak Professor
20. april 2013 - 21:40 #2
Excel 2003

Datavalidering
Tillad :Brugerdefineret
Formel: =TÆL.HVIS($B$7:$B$180;$B7) = 1
Avatar billede mshh Nybegynder
21. april 2013 - 18:47 #3
Kabbak: Jeg bruger Excel 2010, men det havde jeg ikke fået skrevet.

Jeg forstår ikke helt din ide - for hvis jeg indsætter dette i datavalidering, så mister jeg jo den liste jeg havde oprettet i feltet?

Hvor er det du tænker at din formel skal indsættes henne?
Avatar billede store-morten Ekspert
21. april 2013 - 20:01 #4
Har du prøvet #1
Avatar billede store-morten Ekspert
28. april 2013 - 10:22 #5
Lidt at lege med:
http://gupl.dk/695769/
Avatar billede mshh Nybegynder
29. april 2013 - 19:37 #6
Hej Morten!
Tak for dit eksempel - det spiller... men jeg kan ikke give dig point?
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2013 - 19:46 #7
Det kan du når jeg lægger dette svar ;-)    Velbekomme.