Avatar billede Sinox Nybegynder
21. april 2013 - 09:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til SQL - forbinde tabeller

Hejsa..
Jeg har en række tabeller som skal spille sammen og have dannet en SQL sætning

tbl_guide_device
DEVICEID

tbl_guide_plug2device
PLUGID - DEVICEID

tbl_guide_plug2product
PLUGID - PRODUCTID

tbl_customer_selection
CUSTOMERID - PRODUCTID

Udfordringen er, at jeg med en SQL kun skal liste de devices som kan forbindes med tbl_customer_selection.

Det vil sige, jeg skal finde mellem

CustomerID > productid > plugid > deviceid

Nogle som kan hjælpe mig lidt på vej?
Avatar billede Sinox Nybegynder
21. april 2013 - 10:01 #1
Jeg er PT ude i noget der ser sådan her ud

                strSQL = strSQL & "SELECT * from sinox_guide_device "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_device_phrase ON sinox_guide_device.deviceid = sinox_guide_device_phrase.deviceid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_plug2device ON sinox_guide_plug2device.deviceid = sinox_guide_device.deviceid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_plug2product ON sinox_guide_plug2product.plugid1 = sinox_guide_plug2device.plugid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_customer_selection ON sinox_guide_customer_selection.productid = sinox_guide_plug2device.productid "

                strSQL = strSQL & "WHERE sinox_guide_device_phrase.langcode = 'en' AND sinox_guide_device.rid <> 0 AND sinox_guide_customer_selection.customerid = " & rsCustomer("customerid") & " "

                strSQL = strSQL & "ORDER BY sinox_guide_device_phrase.title"
Avatar billede Sinox Nybegynder
21. april 2013 - 10:21 #2
Jeg fandt sq frem til det

                strSQL = "SELECT * from sinox_guide_device "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_device_phrase ON sinox_guide_device.deviceid = sinox_guide_device_phrase.deviceid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_plug2device ON sinox_guide_plug2device.deviceid = sinox_guide_device.deviceid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_plug2product ON sinox_guide_plug2product.plugid1 = sinox_guide_plug2device.plugid "

                strSQL = strSQL & "INNER JOIN sinox_guide_customer_selection ON sinox_guide_customer_selection.productid = sinox_guide_plug2product.productid "

                strSQL = strSQL & "WHERE sinox_guide_device_phrase.langcode = 'en' AND sinox_guide_device.rid <> 0 AND sinox_guide_customer_selection.customerid = " & rsCustomer("customerid") & " "

                strSQL = strSQL & "GROUP BY sinox_guide_device.deviceid "

                strSQL = strSQL & "ORDER BY sinox_guide_device_phrase.title"
21. april 2013 - 11:39 #3
Problemstillingen i dit oprindelige spørgsmål var at liste devices som kunne forbindes med en customer selection.  Med den proboemstilling og de tabeller du opgiver burde din query så kunne begrænses til:

SELECT d.*
FROM tbl_guide_device d
JOIN tbl_guide_plug2device pd ON d.deviceid = pd.deviceid
JOIN tbl_guide_plug2product pp ON pd.plugid = pp.plugid
JOIN tbl_customer_selection cs ON pp.productid = cs.productid

For at gøre det kortere og mere oversigteligt anvender jeg alias'er (øgenavne) på tabellerne, for eksempel at jeg kalder tbl_gjuide_device for 'd'.  Yderligere anvender jeg, at i mysql giver JOIN det samme resultat som INNER JOIN.  I mit forslag får du kun udskrevet de data der står i tbl_guide_device tabellen.

Det du skriver i #1 og #2 tyder på, at problemstillingen er udvidet i forhold til hvad du skriver i dit oprindelige spørgsmål, og du synes at anvende et antal flere tabeller som du ikke beskriver.  Det har jeg ikke forsøgt at tage stilling til.