Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 14:25 Der er 36 kommentarer

Har jeg lavet et fejlkøb? CPU & Motherboard

Hej Alle

Jeg har været ude i at skulle skifte lidt ud i min stationære PC og det er endt ud i at blive noget af en affære.

Først havde jeg nogle problemer med mit motherboard, som jeg blev nødt til at skifte ud. Da det skulle ske lidt hurtigt og det var lang tid siden jeg sidst har lavet noget med computere glemte jeg at der var forskel på de forskellige CPU Sockets. Jeg endte med at købe:

http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_LX/#specifications

Da jeg fik det hjem dagen efter gik det så op for mig at min gamle CPU havde et LGA1156 socket og da det nyindkøbte motherboard havde et LGA1155 socket passede det åbenlyst ikke...

Derfor skulle jeg så ud og have en ny CPU (kunne godt bare have købt et andet motherboard men tænkte at jeg kunne bruge lejligheden til at opgradere).

Jeg besluttede mig at købe følgende CPU:

http://www.microcenter.com/product/388577/Core_i5_3570K_34GHz_LGA_1155_Processor

Men da jeg fik sat computeren sammen igen var der ingen kontakt mellem computeren og skærmen. Jeg kan se og høre at CPU blæseren og grafikkortets blæsere kører og kan høre at harddisken er igang.

Efter at have undersøgt lidt så jeg at motherboardet understøtter intel 2nd generation core i7/i5/i3....

Er grunden til at min computer ikke virker at jeg har købt en CPU og et motherboard som ikke passer sammen? Og hvis det er tilfældet, hvilket motherboard skal jeg i så fald ud og investere i?

Håber der er nogen som kan hjælpe mig

Med venlig hilsen

Michael
Avatar billede Fooz Nybegynder
25. april 2013 - 14:34 #1
Hvis du kigger på asus hjemmeside kan du se cpu support på dit bundkort http://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_LX/#support_CPU

Der er din 3570K også listed, så jeg tror du må lede efter andre muligheder :) Har du husket strøm på div. steder, fx grafikkortet? :)
Avatar billede Thingo Nybegynder
25. april 2013 - 14:42 #2
Altså ud fra hvad jeg kan læse mig til skal man før at køre en nyere gen. CPU på et ældre gen. MB lave en BIOS update. Da de fra standart ikke er bygget til at kører sammen. Men du burde minimum se en BIOS skærm med en advarsel om CPU problemer.

Men nu siger du at der ingen forbindelse er mellem skærm og cpu. (ved godt det lydder dumt) men har du tjekket at det ikke er skærmen eller kablet der er problemet? Der efter sidder GPU rigtigt osv.

Så ja som #1 Fooz skriver så tror jeg ikke dine skærmproblemer ligger i CPU/mb kompatibilitet. Men du skal stadig nok update BIOS
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 14:42 #3
Lyder imo som om du har glemt strøm til bundkortet, der er et selvstændigt stik til at forsyne CPU, typisk lige ved siden af socket. (Personlige erfaringer... :b )
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 14:45 #4
http://elevtroejer.dk/mb.jpg billede til hvilket stik jeg snakker om, er det tilsluttet?
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 14:45 #5
kommentar til #2, et så nyt bundkort burde ikke have brug for bios update til cpu fra samme generation :)
Avatar billede Blandy Praktikant
25. april 2013 - 14:51 #6
kan også være det er nødvendigt a resette bundkortet selvom det er nyt. Pga det kan ha været igennem en stikprøve med monteret hardware.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 14:53 #7
Den anke jeg kunne ha mod dit bundkort et kun chipset, der var du bedre stillet med Z77.

Din CPU kan helt sikkert køre med det motherboard (MB).
Din CPU er et rigtig godt køb hvis du er Gamer.

#1 er inde på det åbenlyse vedrørende om dit GFX får den nødvendige strøm.

Har du afprøvet alle udgange som findes (både på GFX og evt MB) ?

Jeg har mistanke om du har et problem vedrørende firmware.

Nok er din CPU understøttet, men du kan ha brug for nyere firmware til dit MB, CPU er nok nyere end MB (chipset in mind).
Det er egentlig ikke et problem, den kan downloades og installeres på få minutter, nu kommer det "grimme"...

Du kan kun upgrade firmware understøttelse af netop CPU, hvis du gør det med en CPU som MB "kender", altså en ældre type socket 1155 CPU (kunne være en 2500K).

Man skal passe på under firmware upgrade (ingen strømafbrydelse mv.), går den galt, så kan du miste forbindelse til MB for altid.
Avatar billede Thingo Nybegynder
25. april 2013 - 14:56 #8
#5 nej nok ikke men igen "burde":D:D Men altså uanset hvad så tror jeg ikke cpu/mb kompatibiliteten er problemet. btw godt bud:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 14:57 #9
#2 NEJ, der kommer ikke nødvendigvis nogen advarsel, kun sort skærm alle de gange jeg har oplevet det.

#5 Jeg tror nu på firmware (læg mærke til chipset ikke er nyeste)

For lange posts giver en masse mellemposts mens der tastes he he.
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 14:58 #10
Okay, jeg er glad for at det lyder som om at de burde kunne samarbejde.

Jeg får slet ikke noget billede frem. Min skærm siger at den mangler forbindelse. Har både prøvet med RGB (DEt blå) og DVI stik. Har også prøvet at sætte skærmen til direkte gennem bundkortet, for at udelukke grafikkortet.

Tvivler stærkt på at det er skærmen der er noget galt med, da den virkede med mit gamle bundkort.

#Ja, det stik (2 stik) har jeg sat i.
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 15:01 #11
ikke for at få dig til at lyde dum, men pga jeg selv har gjort det (er elektronikingeniør....) så tjek lige at du har vendt stikkene korrekt, de kan, alt efter din PSU, godt vendes forkert og så får du  intet billede da din cpu ikke får strøm og derfor ikke kan lave beregninger.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:03 #12
Reset af BIOS er et skud værd inden du når til Firmware.

Den kan normalt resettes via jumper på bundkortet, se din mainboard-manual.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:06 #13
Jeg tror ikke på stikket er vendt forkert, jeg vil ikke nægte der findes sådan PSU, men ikke nogen af alle dem jeg har mødt (1000 vis).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:09 #14
Tilbage i 486 dagene, der kunne man isætte CPU 180 grader forkert (så blev den rødglødende på sekunder), heldigvis har branchen forbedret sig siden og langt de fleste stik (og CPU) kan i dag kun monteres en vej (uden vold).
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 15:10 #15
#11 Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skulle vende dem forkert. (HVis det er de stik som #4 mente).

Hvordan skulle jeg få opgraderet firmware hvis jeg ikke kan se noget? :S
Avatar billede Fooz Nybegynder
25. april 2013 - 15:18 #16
Hør lige engang :-) har du prøvet at forbinde skærmen til det onboard grafikkort, eller til dit pcie grafikkort?

Jeg har stadig svært ved at tro at det skulle handle om en BIOS opdatering, da ethvert bundkort reelt kan starte uden at have en CPU monteret.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:19 #17
#15, jeg skrev løsningen på det problem, en ældre CPU som MB kender (ja det er eneste udvej for alm dødelige, derfor jeg skrev at det nu blev grimt).

Jeg nævnte 2500K fordi 2500 (og K model) er meget udbredte og der muligvis er en i din omgangskreds som har en siddende.
Andre kan naturligvis også bruges.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:20 #18
#16 ja det er forsøgt hvis du læser højere oppe.
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 15:21 #19
Jeg har prøvet at fjerne det lille batteri (den der gemmer på BIOS data?)

Ventede 1 minuts tid og satte den i igen. Stadig ingen forbindelse :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:23 #20
da ethvert bundkort reelt kan starte uden at have en CPU monteret.
Ahhh, mon dog.
Du får altså intet liv uden CPU.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:24 #21
#19 Det var så en altarnativ måde til at flytte jumper eller dipswitch.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:26 #22
Sidste forsøg inden vi ender ved firmware.

Ud med dit GFX, prøv det interne i MB (man skal normalt disable det interne).

Prøv også med en RAM klods, alle på skift.
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 15:34 #23
#22 - Jeg har haft mit GFX ude det meste af tiden men det virke hverken hvis det er i eller hvis det ikke er i.

#21 - Hvordan skal jeg ellers resette BIOS, da jeg ikke får et billede frem?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:42 #24
Som jeg skrev, via jumper på dit bundkort (jumper kan være erstattet af dipswitch).
De præcise info om hvilken jumper og dens placering står 100% sikkert i din mainbord-manual.

At fjerne batteriet vil ha samme effekt, men er normalt ikke det man gør.  :-)

PS. En jumper ser sådan her ud (den viste sidder ved siden af batteri, tit der hvor den rette er placeret)...
http://kortlink.dk/gstatic/cbwg
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 15:58 #25
Da jeg åbnede dit spørgsmål og begyndte at se på tingene, fandtes kun post #1
Min post blev så post #7 før der var kigget på tingene og skrevet.

Som du ser lægger jeg hårdt ud med Firmware.
Din sorte skærm, ny CPU og et lidt ældre board er et klassisk eksempel hvor alle oplysninger passer til at drage den slutning (jeg har altid modsat #2 oplevet sort skærm).

Det er forsat min tro at den starter straks du isætter en ældre CPU (så kan du upgrade til den nye).
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 16:06 #26
Okay, der er simpelthen ikke én af os der har læst ordentligt efter... dit bundkort og din cpu kan IKKE bruges sammen "Intel® Socket 1155 for 2nd Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 Processors
Supports Intel® 32 nm CPU"
Din 3570k er 22nm SOI tredje generations arkitektur.
Desværre, nyt bundkort ser ud til at være vejen frem.
Avatar billede sonalias Seniormester
25. april 2013 - 16:09 #27
okay for hurtig igen igen, må ende med at give Niels ret, som sædvanligt "It's because z68 needs bios update to use 3rd gen ib processors
To flash you need 2nd gen processor put it in your z68 mobo flash with latest bios then put new ib inside and it's done
take backup of bios before upgrade" så ja, skaf en anden generations cpu (i5 2500k f.eks) og upgrade som Niels allerede har forklaret, undskyld forvirringen
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 16:10 #28
Ja, det var også det jeg var kommet frem til kunne være problemet, men ville lige høre fra nogen som vidste noget om det.

Ville ellers have været glad hvis jeres forslag virkede!

Men hvorfor står min CPU så på listen over hvad den vil kunne understøtte
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 16:23 #29
Men, man kunne ikke opradere BIOS (firmare) på mit MB og få det til at virke med min CPU?
'
Avatar billede Fooz Nybegynder
25. april 2013 - 16:46 #30
@#20 Du skal læse hvad jeg mener og ikke hvad jeg skriver, jeg mente POST, naturligvis kan du ikke komme videre. Man bør dog stadig modtage en fejl besked.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 17:01 #31
#29 Du skal bruge en ældre CPU for at kunne upgrade til en nyere.
Der findes ingen smutveje for alm dødelige (de alternativer som findes, er ikke noget for dig)
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 19:27 #32
HVilkert motherboard kan i anbefale, som er kompatibel med min CPU er som gerne har været det i lang nok tid til at jeg kan være sikker på at det motherboard jeg købet ikke skal have opdateret BIOS.
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
25. april 2013 - 19:30 #33
#31 - Så må jeg så prøve at sælge mit nye som ikke virker :(
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. april 2013 - 04:59 #34
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men mange små pc-bix vil sikkert gerne hjælpe dig med upgrade for et par håndøre.

Kan sælgeren af dit board ikke hjælpe med upgrade ?

Ved board med Z77 chipset har du bedre chance for firmware understøtter 3570K fra start, men du er nød til at spørge forhandleren hvis du vil være helt sikker.
Husk at være tydelig så du ikke blot får standardsvaret med at bundkort understøtter pågældende CPU.
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
26. april 2013 - 08:36 #35
Jeg bor i bagvaærd, men vil prøve at se om jeg kan finde en. hvis i kender nogen må i meget gerne sende et link! :D
Avatar billede mbr1988 Nybegynder
26. april 2013 - 08:37 #36
Bagsværd