Avatar billede MrM9988 Nybegynder
25. april 2013 - 15:49 Der er 4 kommentarer

Hvorfor kan kun nogle Mkv. filer afspilles gennem et USB-stick i dvden?

Hej, jeg undrer mig over hvorfor kun nogle Mkv. filer kan afspilles gennem min dvd maskine? Filen ligger på en ekstern harddisk, som har en usb-port til dvd maskinen. Og nogle vil gerne men andre vil ikke?

Skal jeg hente et program til og convatere filen til muligvis AVI? eller er der en nemmere løsning?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 16:06 #1
Hvor stammer pågældende MKV fra ?
Er det nogen du selv har lavet ?
Er der tekster til/på evt film ?
Er de hardcodet ?
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. april 2013 - 18:39 #2
Sikkert fordi din DVD maskine ikke understøtter den encoding der er i de filer den ikke kan afspille.
Avatar billede falster Ekspert
26. april 2013 - 10:35 #3
Når det er en dvd-afspiller kan du jo nok ikke tilføje codecs.

Ellers mere forklaring her:

http://matroska.org/downloads/test_w1.html
Avatar billede eurositi Ekspert
17. juni 2013 - 00:24 #4
Husk på, at f.eks. MKV, MP4, MOV, AVI og M4V ikke skal opfattes som andet end beholdere for lyd og video. De er nødvendige for at kunne afspille lyden og videoen (samt evt. undertekster, kaptitler og menuer) som et samlet hele. Det er altså et multimedie-filformat, men det siger ikke noget om, hvad der ligger inde i det.

Når man taler om "formater" ifm. afspilning, handler det først og fremmest om, hvilket format hhv. videoen og lyden inde i MKV, AVI eller MP4 filen er kodet i.

Videoen er næsten altid kodet som H.264 (også kaldet MPEG4 AVC, som tilmed har flere niveauer - det kan hedde Baseline, Main eller High - og "high" er inddelt i flere niveauer!). Desuden kan lydsporet i en MKV-fil have forskellige mange formater, f.eks. AAC, AC3, MP3, MP2, Ogg osv.

Hvis din afspiller er af nogenlunde ny dato (max 2-3 år gammel), så er problemet sandsynligvis, at nogle af videoerne er kodet med en mere avanceret H264/MPEG4 kodning, end din afspiller understøtter.

Men svaret finder du ved at sammenligne to ting:

1. Find manualen til din DVD-afspiller. Den skulle gerne indeholde en oversigt over, hvilke lyd- og videoformater (ikke filformater), som den kan håndtere. Eventuelt skal du lede på producentens hjemmeside (eller på Videohelp.com). Måske har producenten lavet en firmware-opdatering, som kan løse problemet, men det er næppe sandsynligt.

2. Prøv at afspille én af filerne med VLC på din computer. Klik på Tools > Codec Information via topmenuen. Her vil du kunne se, hvilket video- og lydformat, som MKV-filen indeholder.

Hvis du vil afspille filmen via din DVD afpsiller, er du derfor nødt til at omkode videoen til noget mindre avanceret, som understøttes af din afspiller. Det kan du gøre med f.eks. gratisprogrammerne XMedia Recode, Handbrake, VidCoder eller Freemake Video Converter.
Du kan sagtens fortsætte med MKV-filformatet. Det giver flest muligheder ift. bevarelse af valgfrie lydspor, undertekster og kapitler fra DVD'en.