Avatar billede kendanmark Praktikant
04. maj 2013 - 16:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

RAID type på Synology NAS

Hej,

Jeg har en Synology DS411J NAS hvori jeg har to harddiske i SHR - en synology RAID type.
Vi har lige haft indbrud og heldigvis forsvand vores NAS ikke, men skulle det ske vil jeg gerne have en backup af indholdet.
Derfor har jeg købt yderligere to harddiske som jeg gerne vil tilføje til systemet.
Spørgsmålet er bare hvilken opsætning skal jeg benytte når jeg vil have fast 3 diske i NASén og den 4 i bankenboksen, hvor jeg med mellemrum vil bytte disk nummer 1,2 eller 3 rundt med bankdisken (så den holder sig opdateret)

Håber på lidt bistand da NAS og opsærninger med felere diske ikke er min stærke side!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. maj 2013 - 20:40 #1
Hej.

  I så fald giver dit setup ingen mening. Hvis du skal have bare en teoretisk mulighed for at tage diske ud som backup, skal der køres RAID1 (altså spejling). Med fire diske ville det være muligt at køre RAID10, altså RAID1 (spejling) af to RAID0-sæt (striping) = RAID10. Det giver bare nogle praktisk problemer, dels selvfølgelig når diskene skal udtages til opbevaring, dels når de returneres til NAS'et og skal bringes i sync igen.
Hvis du vil sikre dig mod den slags, er du bedre tjent med enten at stille NAS'et et meget utilgængeligt sted (det gør jeg selv, og lader den køre RAID1, altså spejling af diskene) - alternativet er et NAS mere og så køre en scheduleret backup imellem dem.

De bedste hilsner
Avatar billede kendanmark Praktikant
08. maj 2013 - 21:54 #2
Hej CRKrog,

Tak for kompetent input. Kan se at jeg må ud at have mig en NAS mere, eller finde et godt gemmested :)

Læg et svar ind så lukker jeg
vh
Ken
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. maj 2013 - 17:04 #3
Lyder som den rigtige løsning. :-)