Avatar billede dadane Novice
25. maj 2013 - 13:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort til ny computer?

Hej,

Jeg er ved at købe mig en computer.
Den skal bruges til normalt kontorbrug samt redigering af billeder og video (Adobe Photoshop og Adobe Premier).
Computeren skal ikke bruges til spil.

Jeg kunne godt tænke mig et graffikkort som Adobe kan bruge så Photoshop og Premier kan køre ordentligt, - men det behøver ikke være alt for dyrt og jeg vil også være glad hvis det ikke bruger al for meget strøm.

Jeg tænker at tilslutte i hvert fald 2 og måske flere skærme.
Kan jeg have et langt kabel (10 meter) som jeg sender fra kontor til stue - og hvor jeg kan lade computeren sende videosignal til TV'et i stuen? Hvis ja, så vil det helt sikkert være en fordel. Og så er vi oppe på 3 skærme.

Hvilken type grafikkort skal jeg tænke i?
Avatar billede RenRas Nybegynder
25. maj 2013 - 14:48 #1
For at kunne bruge 3 skærme, skal du sikre dig det kort du køber har 3 udgange i form af D-DVI / HDMI, det kabel du trækker ind i stuen på 10 ville et HDMI kabel være at foretrække men skal være 1,4 standart ikke 1.3 da der ikke er samme båndbrede gennem kablet, yderligere skal du sikre dig et ordentligt kabel på den afstand.

Omkring kort bruger Adobe mindst 128Mb ram på grafikkort 256Mb at foretrække + 3 skærme men skulle ikke være noget problem hvis du vælger et kort med 4Gb ram.

Alt efter størrelse på skærme og opløsning kræves der også en del af ram på grafikkort så det skal du også tage højde for, hvad opløsning du skal køre med på skærmene.

For brugen af Adobe er det ikke nødvendigt med grafikkort i den dyre ende det er det dog når du skal have flere skærme på det er dem der trækker alt efter opløsning.

Til brug af Adobe ville jeg nok gå efter Intel I7 3770K, SSD HDD, mindst 12Gb ram gerne mere, en Windows 7 Pro 64Bit for at den kan håndtere ram.
Avatar billede dadane Novice
25. maj 2013 - 16:50 #2
Planen var faktisk præcist en i7 3770K, en 256 GB SSD og så sikkert en stor HD at supplere med. Jeg tænker at købe mindst 16 GB Ram, men måske 32 GB (32 GB koster dog over 2000, så måske jeg sparer lidt der).

Vil et GeForce GT630 kort med 4 GB være et fornuftigt valg? (http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gt-630-4-gb-id-6807479.aspx)
Avatar billede dadane Novice
25. maj 2013 - 16:50 #3
Men jeg tænker nok at køre Win8
Avatar billede RenRas Nybegynder
26. maj 2013 - 03:05 #4
Ok Windows 8 holder jeg mig langt fra til det bliver bedre end det er nu alt for mange fejl stadigvæk.
Vil klart anbefale Windows 7 pro 64bit.

Angående grafikkort burde det være nok da det vil være dine skærme der kommer til at bruge ram alt efter hvad opløsning du regner med at bruge?

Adobe bruger mindst 128Mb men de anbefaler 256Mb på grafikkort, så det er ikke Adobe der belaster det, der skal du blot bruge cpu samt ram på mb til Adobe.

16Gb ram burde være længe rigeligt, har selv Corsair Dominator Platinium 2x8Gb og det er meget sjældent jeg bruger mere end 6 til 8Gb max.

Jeg ville måske tale med en forhandler omkring grafikkort, hvad opløsning du skal bruge samt hvor mange skærme, og derefter kan du aflevere det tilbage inden for 14 dage hvis ikke det lever op til dine forventninger.

Komplett eller Proshop plejer være flinke til at tage retur hvis ikke det lever op til forventninger.

Du kan måske også finde en demo model hos komplett som er et byttet kort der har været til ombytning ved leverandør.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 08:04 #5
Du kan fint klare dig med et grafikkort som har mindre end 4 GB RAM.

Vedrørende HDMI kablet er du blevet fejlinformeret.
Eftersom du ikke skal overføre tv i 3D, så vil du ikke få nogen forskel på 1.3 og 1.4 kablet.

16 GB RAM er fint.
Avatar billede RenRas Nybegynder
26. maj 2013 - 14:23 #6
Hvis han skal bruge 3 skærme og alt efter opløsning, så kan du ikke klare dig med mindre end 4Gb ram på grafikkort.

Det er skærmene der kræver rammene ikke Adobe.
Avatar billede RenRas Nybegynder
26. maj 2013 - 14:38 #7
Han kan også sagtens bruge et billigt HDMI kabel version 1,3.
Men hvorfor tage version 1,3 når der er 1,4 til samme pris næsten, samtidigt har du et HDMI kabel version 1,4 der kan sendes bredere båndbrede igennem.

Samt kan det sende i alle 3d formater hvad 1,3 ikke kan den sender kun 3d i 1080i.

Når man alligevel skal købe et kabel hvorfor så ikke være fremtids sikret? frem for at skulle til at skifte igen hvis det bliver nødvendigt senere.

Blot min mening :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 15:35 #8
Nu kører jeg altså jævnligt 3 skærme i høj opløsning på et kort med 2 GB, så det er noget pjat du siger.

Her er jo ikke tale om 3D tv, altså er der ingen forskel på 1.3 og 1.4.

Havde du rådet med henblik på "fremtidssikring", så havde jeg ikke kommenteret dit forslag om 1.4
Avatar billede dadane Novice
26. maj 2013 - 19:06 #9
Er der nogen af jer der kender det grafikkort jeg linkede til (http://www.edbpriser.dk/grafikkort/zotac-geforce-gt-630-4-gb-id-6807479.aspx).

Hvordan er det?

Andre forslag til hvilket grafikkort jeg kan få?

Nogen der ved noget om strømforbruget af sådan én? Og når et sådan kort ikke belastes bruger det så automatisk meget mindre strøm?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. maj 2013 - 19:46 #10
når et sådan kort ikke belastes bruger det så automatisk meget mindre strøm?
Ja.

Kortet du linker til er et discount mærke (ydelse er samme, holdbarhed ?).
GT 630 er et langsomt kort.
GeForce GT 630 Scorer ca. 723

Her kan du sammenligne ydelsen på diverse kort.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html