Avatar billede Only-1 Nybegynder
12. juni 2013 - 11:30 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Beskyt celler mod formler

Jeg syntes at dette burde være vendt på siden før, men kan ikke finde det.
Hvordan sikrer jeg at brugere ikke skriver formler i felter der kun skal indeholde tal.
Jeg ønsker ikke der henvises til et felt og derefter divideres med f.eks. 28.
Jeg har prøvet validering, men har i forvejen nogle valideringer, hvor jeg skal sikre mig komma i stedet for.
Har i nogle gode ideer.
Avatar billede lordnelson Seniormester
12. juni 2013 - 12:50 #1
Kan du ikke bruge datavalidering ? i de celler det drejer sig om ?
Avatar billede Only-1 Nybegynder
12. juni 2013 - 13:03 #2
Nej, selvom jeg har en datavalidering der sikrer at der bliver tastet decimal tal med komma i stedet for punktum. Så forhindrer det ikke denne formel.
Eksempel:
=A1/28.

Jeg vil ikke tillade at brugerne indtaster formler.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2013 - 16:35 #3
Indsæt i arkets kodemodul:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim C As Range
If Not Intersect(Target, Range("A1:A10")) Is Nothing Then
Application.EnableEvents = False
For Each C In Target.Cells
    If C.HasFormula Then
        Application.Undo
        MsgBox "Formler ikke tilladt"
    End If
Next
End If
Application.EnableEvents = True
End Sub

Ret selv til det relevante område.
Avatar billede sdh Mester
13. juni 2013 - 09:50 #4
Hvilken Excel version benytter du? I 2013 ved jeg at du kan anvende datavalidering
Avatar billede Only-1 Nybegynder
13. juni 2013 - 10:04 #5
God ide, og det virker.
Men da makroer ikke gennemtvinges hos brugeren, kan de alligevel lave formler, hvor der ikke må være formler.
Mange brugere tillader ikke makroer på grund af sikkerhedsrisikoen.
Mine brugere er på den anden side af jorden.
Avatar billede Only-1 Nybegynder
13. juni 2013 - 10:09 #6
Til sdh
Jeg arbejder i version 2013, men brugerne arbejder i en lavere version.
Så hvis det kan laves i 2013 og vil virker i lavere version så er det fint.
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2013 - 10:11 #7
Men den begrænsning kunne jeg ikke læse ud af dit spørgsmål!
Avatar billede Only-1 Nybegynder
13. juni 2013 - 10:22 #8
Til dkhanknu

Nej, jeg ved ikke hvilken vej løsningen går, VBA er genialt, men for mig er det et tilbagevende problem at brugerne ikke har tilladt det.
Avatar billede Only-1 Nybegynder
28. april 2016 - 12:45 #9
Afslutter.

Har ikke haft styr på hvordan :-(
Avatar billede Only-1 Nybegynder
28. april 2016 - 12:46 #10
Afslutter, har ikke helt styr på hvordan :-(
Avatar billede Only-1 Nybegynder
28. april 2016 - 12:47 #11
Afslutter