Avatar billede MGA Praktikant
28. juni 2013 - 14:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel 2010 - Pivot - Dato sortering og Beregnet felt

Har et regne ark hvor jeg har timeregistrering for et antal medarbejdere.

Jeg skal lave en oversigt som viser den gennemsnitlige arbejdstid 17 uger baglæns (48 timers reglen) og gerne illustrere det i et diagram.

Når jeg smider det i en pivot driller datoerne hver gang jeg skifter medarbejder (rapportfilter) og jeg er nød til at gå ned og vælge "sorter med ældst først" og her efter tilbage til "sorter med nyeste først" for at datovisningen bliver korrekt. Datakilden til pivot'en er sorteret med nyeste først!

Jeg har i forbindelse med pivot'en lavet et formel felt, som jeg vil høre om man kan lave som beregnet felt i stedet, da jeg så sikre mig at kolonnen indeholder det rigtige antal celler i forhold til tabellen (ikke alle medarbejdere har det samme antal registreringer).

Formlen ser sådan ud:

=(SUM.HVIS(A5:B545;">="&A5-119;B5:B545))/17

Hvor A kolonnen er DATO og B kolonnen er TIMER

Eksempel kan fremsendes hvis ovenstående er for forvirrende.
Avatar billede sdh Mester
28. juni 2013 - 14:09 #1
Du må meget gerne uploade en fil med eksempel på gupl.dk - så er det lidt nemmere at hjælpe.
Avatar billede MGA Praktikant
28. juni 2013 - 14:13 #2
Avatar billede sdh Mester
30. juni 2013 - 10:43 #3
Jeg har nu haft lejlighed til at kigge på din fil. Med hensyn til sortering er det korrekt at det driller når man ændrer i rapport filter i Excel 2010. Dette ser ud til at være fixet i Excel 2013. Det jeg har gjort for at få det til at virke i Excel 2010 er først at lave en foreløbig sortering - nyeste til ældste. Herefter marker en celle i datokolonnen - højre klik - vælg sorter - marker manuel sortering - vælg flere indstillinger - marker sorter automatisk. Det virker hos mig.

Med hensyn til beregnet felt der viser gns sidste 17 uger har jeg ikke kunne løse det ved beregning direkte i pivottabellen. Derimod har jeg lavet en formel kolonne i data arket der beregner dette og smidt den ind i pivottabellen. Jeg har uploadet filen til gupl.dk:

http://gupl.dk/698406/
Avatar billede MGA Praktikant
30. juni 2013 - 14:35 #4
Det virker jo efter hensigten, havde godt nok tænkt på om beregningen kunne laves inden jeg lavede pivot data'erne - men kunne ikke lige gennemskue en plan på hvordan

Sender du så jeg kan give point?
Avatar billede sdh Mester
30. juni 2013 - 18:23 #5
Hermed et svar