Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
01. august 2013 - 10:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

netværks opsætning - garanteret simpelt men også fremtidssikret?

Hej,

Jeg har en 30/30 fibernet forbindelse ind i kælder i mit hus (270 kvm).
I kælder er der så en router der leverer trådløst net (d-link) og nu har min elektrikker lige sat et netværks krydsfelt op i kælderen så hele 1. etage også er forsynet med internet via Cat 5 kabel.

Mit spsm er:

min 1 sal har meget dårligt trådløst net. Hvad er den billigeste/bedste måde at sikre en god trådløs forbindelse på oppe på 1.salen?

Hertil tænker vi også at vi med tiden justerer hastighed op til 60/60 eller 90/90.

trådlåst Internet til Fjernsyn og anlæg skal også være muligt.

Vores behov er til ren underholdning og alm. hverdagsforbrug.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal købe af hardware/software og hvor det skal installeres.

Måske er der en af jer der har en idé til hvordan det bedst lader sig gøre?
Avatar billede wjens Guru
01. august 2013 - 11:16 #1
Ret enkelt. Sæt en ekstra wi-fi router på første sal. Brug et af kabel-stikkene til at forbinde den nye med den i kælderen. Forbind via LAN ikke WAN port på den nye og slå DHCP fra, så er det kælderen der uddeler alle IP adresser.

Jeg ville købe en af de kraftige wi-fi med flere antenner for at være sikker (3-500 kr) selvom mindre godt kan gøre det til dække en enkelt etage.
Avatar billede sonalias Seniormester
01. august 2013 - 11:37 #2
Ubrugelig kommentar: Enig med #1 :)
Avatar billede chalde Seniormester
01. august 2013 - 13:37 #3
Enig med #1+2, med 2 tilføjelser:
Giv de trådløse netværk samme kryptering, SSID og kode, så kan du roame mellem dem alt afhængig af hvor du befinder dig i huset.

Vil du have det endnu nemmere: Køb et dedikeret accesspunkt istedet for router.
Avatar billede puren Ekspert
05. august 2013 - 23:58 #4
svaret er ret simplet... ring til elektrikkeren og få ham til at lave endnu fleger kabler...

wifi er fint nok til nogle ting men ikke til tv...

skal du køre 90/90 over wifi skal du bruge udstyr der anvender AC protokollen (IEEE 802.11AC) B/G og N standarten er ikke hurtig nok et bud på en ny router kunne være denne http://www.edbpriser.dk/router/linksys-smart-wi-fi-router-ea6700-dual-band-n450ac1300-hd-video-pro-id-7277608.aspx
Avatar billede sonalias Seniormester
06. august 2013 - 08:44 #5
Kraftig wifi -n router har "teoretisk" hastighed på 300Mbit (kræver stadig at routeren står på et godt sted ie. midt i huset)
Avatar billede puren Ekspert
06. august 2013 - 09:26 #6
sonalias >> se lige dettet link  https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#802.11n
Avatar billede sonalias Seniormester
07. august 2013 - 10:06 #7
Forstår ikke referencen..? Ok det var ikke 300 Mbit men 600 Mbit, men også lidt tid siden jeg selv legede med det.
Avatar billede puren Ekspert
07. august 2013 - 11:08 #8
sonalias >> under punket protocol kan du se hvor stor en hastihed der er på de forskællinge net...

N klassen kan MAX banke 150 Mbit, ved godt at nogle producenter køre en dual N og på den måde kan skruge det op til 300 Mbit

AC klassen er udtømt endnu så max hastighed er ikke nået endnu PT er 3.46Gbit max

Dog skal vi huske på at alle tal(hastihed og afstand) er opnået i et laboratorie forsøg så vi kan ikke forvente de hastigheder i dagligdagen... mine personlige er erfaringer siger man kan få 30-40% af den hastighed de lover på pakken med retnings bestemte antenner som har Line-of-sight kan det få ca 70%
Avatar billede puren Ekspert
07. august 2013 - 11:10 #9
AC klassen er ikke udtømt endnu**
Avatar billede sonalias Seniormester
08. august 2013 - 09:45 #10
Forstår overhovedet ikke hvorfor du linker til en wikipedia artikel og så direkte modsiger det der står i den "802.11n is an amen.... maximum net data rate from 54 Mbit/s to 600 Mbit/s" Og det er uden Dualband, og har selv overført med omkring 50MB/s på et n netværk hvilket er 400 Mbit/s så det er absolut ikke kun i laboratoriet. Og medmindre man bor i en boligblok (hvilket det ikke lyder til at OP gør) så er 1 channel n router fint. Vær dog opmærksom på at det meste "ældre" wifi udstyr ikke understøtter n channel.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
15. oktober 2013 - 08:50 #11
Hej, Tak for svar. havde helt glemt tråden. svar så du kan få point. Det virker ehlt fint tak.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
15. oktober 2013 - 08:51 #12
Og det var selvf. til Wjens. :-)
Avatar billede wjens Guru
15. oktober 2013 - 09:05 #13
Ok.