Avatar billede heyn Nybegynder
12. august 2013 - 18:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Et simpelt spørgsmål om pupop i Ubuntu

Hej Eksperter

Jeg vil gerne begynde at lave c programmer til Ubuntu hvor der er indbygget diverse popup i stil med 'ok/nej' beskeder som alert i JavaScript indlæsning af værdier og lign.

Kender nogen et par links til tutorial for begyndere ud i den slags?

Venligst Christian
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2013 - 19:35 #1
Har du en GUI app hvor du vil have en popup eller har du en console app hvor du vil lave en popup?

Har du X oppe at koere?
Avatar billede heyn Nybegynder
12. august 2013 - 19:45 #2
En consol app

x?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2013 - 19:51 #3
X er det grafiske sub system der bruges paa Linux.

En nyere Linux vil bruge x.org for X.
Avatar billede heyn Nybegynder
12. august 2013 - 20:05 #4
Det lyder kompliceret.

Nå læres skal det. Med tiden får jeg sikkert brug for det. Er der nogle værktøjer? Kender du et par sider hvor jeg kan starte med noget 'hello world'. Så kan jeg jo med tiden prøve mig frem med noget mere avanceret jeg finder på nettet?

Ind til nu har jeg nemlig kun erfaring med GUI fra html, JavaScript og PHP. Men den gang startede jeg jo også med 'hello world' :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2013 - 20:12 #5
De magiske google soegninger er:

ubuntu development gtk+ tutorial

gtk+ tutorial
Avatar billede heyn Nybegynder
12. august 2013 - 20:25 #6
Jeg tror faktisk jeg fandt noget bygynder tut om xorg.

Tak for hjælpen.

Smid et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2013 - 20:34 #7
Bemaerk at dette her er ret komplekst.

https://developer.gnome.org/gtk-tutorial/stable/c39.html#SEC-HELLOWORLD

er noget svaerere end en console app hello world.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2013 - 20:35 #8
jeg kan godt smide et svar, men jeg tror at du faar flere spoergsmaal
Avatar billede heyn Nybegynder
12. august 2013 - 20:43 #9
Som jeg nævner skal jeg nok stoppe lidt op med mine mange spørgsmål. Jeg tror (håber) virkelig, med mange tak til dig at mit program fungerer.

Dette var bare noget jeg kom i tanke om at jeg aldrig havde lært og som kunne være sjovt at rode med i fremtiden. Ikke noget der er alvorligt p.t. men bare for at udvikle mig lidt på tid.

Men der er mange tut på nettet kan jeg se. Der er massere at kaste sig over.

Hilsen Christian