Avatar billede lazenby Nybegynder
21. august 2013 - 12:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opdeling i backend/frontend

Hej Eksperter

Jeg er ved at lave et nyt økonomisystem til mig selv (privat) som supplement til mit sædvanlige regneark. Ideen var at udnytte databasens robusthed og opbevare mine kildedata (poster) i Access, og så importere data til Excel til pivot osv.

Jeg har ikke meget erfaring med Access, men jeg har læst mig til, at det generelt anbefales at opdele databasen i en frontend og en backend. Det har jeg gjort, og har importeret data fra backend'en til såvel Excel som til en selvstændig frontend, som jeg bruger til dataindtastning mv.

Problemet er, at jeg ikke kan tilgå backenden fra både Access-frontenden og Excel på samme tid - posterne låses. Kan det virkelig passe, at Access ikke understøtter flere samtidige forbindelser på denne måde?

MS Access 2007 og 2013.

- lazenby
Avatar billede MSchlamovitz Mester
21. august 2013 - 13:41 #1
Korrekt!
Hvis du har sammenkædet tabel til et Excel regneark, kan du ikke åbne det i Excel, hvis det samtidigt er åbent i Access. Excel har aldrig været et flerbrugersystem.
Den anden vej er der ikke noget problem
Avatar billede lazenby Nybegynder
21. august 2013 - 14:11 #2
Ok, men hvad er det helt præcist, jeg ikke kan?

Jeg har fx en pivottabel i Excel, som trækker på data fra tabel1 i min backend. Samtidig har tabel1 åben i min access-"frontend". Både Excel har (bør have) læseadgang til backenden, mens access "frontenden" bør have læse-/skriveadgang.

Er det også de scenario, dit svar går på?
Avatar billede MSchlamovitz Mester
21. august 2013 - 22:35 #3
Ja - det er underordnet, om tabel1 ligger i frontend eller backend. Det afgørende er, at Excel ikke kan åbne/læse tabel1 samtidig med, at en accessdatabase har åbnet for tabel1.
Avatar billede lazenby Nybegynder
22. august 2013 - 20:33 #4
Det giver jo ingen mening. Men tak for svaret.