Avatar billede JOLarsen Nybegynder
28. august 2013 - 11:00 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering - kun tælle med hvis anden celle er aktiv(2010)

Hej.
Jeg har bygge et større regneark omkring salg, og vil gerne have den så automatisk som muligt.

Det er det sædvanlige med DB, b.DB, d.DB. Chefen vil gerne have at jeg fremhæver Top 5 negative d.DB, hvilket er nemt nok, MEN cellerne må kun tælle med hvis både de dertilhørende DB og b.DB er aktive. For hvis de ikke er aktive vil d.DB give et misvisende resultat.

Da jeg skal opdatere 12 nye ark med op til +150 rækker hver uge, vil det være rart hvis der er en måde at gøre det automatisk.

Håber spørgsmålet er forståeligt

Mvh
Larsen
Avatar billede sdh Mester
28. august 2013 - 11:39 #1
Hvordan vises det at DB og b.db ikke er aktive?
Avatar billede JOLarsen Nybegynder
28. august 2013 - 12:09 #2
Cellerne er tomme.

Eksempel:

  DB    b.DB    d.DB
(tom)    20      -20
20      (tom)    20
10        20      -10

Så er det kun den nederest som skal tælle med i den betingede formatering.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
28. august 2013 - 20:45 #3
Hej :)

Kan dette bruges?:
http://gupl.dk/700854/
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
28. august 2013 - 21:01 #4
Det gik lige stærkt nok...

http://gupl.dk/700855/

Den her skulle virke, havde glemt at låse det område top-5 skulle måles ud fra.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener når du snakker betinget formatering i denne sammenhæng?
Avatar billede JOLarsen Nybegynder
29. august 2013 - 08:34 #5
Det jeg mener med betinget formatering, er at alle tal bliver farvefremhævet. Overskud=grøn, underskud=gul, top 5 underskud=rød. Grøn og gul kører automatisk(det er lige meget om DB og b.DB er aktive i disse).

Din løsning kan delvist bruges, det er det rigtige du har fundet frem til. Men skal have fremhævet d. DB(eller hele rækken hen), så det er overskueligt
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
29. august 2013 - 10:09 #6
http://gupl.dk/700863/

Prøv med denne løsning
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
29. august 2013 - 10:14 #7
I sidste eksempel kan du overveje kun at vise ikonsæt vha. indstillingerne for den betingede formattering. D

ermed behøver du ikke at skjule hjælpekolonnen, da denne blot vil blive anvendt til at identikere hvorvidt tallet i kolonne C er målbart, samt dets grad af målopfyldelse.

(Opdaterer du en celle, vil tallene og dermed top og bund 5 ændres grundet SLUMP() - det var blot for at teste om alt virkede.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
29. august 2013 - 10:20 #8
http://gupl.dk/700864/ Eksempel på udelukkende visning af ikoner
Avatar billede JOLarsen Nybegynder
29. august 2013 - 11:12 #9
Har fundet en "kreativ" løsning på det nu, ud fra din hjælp.

Det Top 5 som jeg skulle bruge måtte kun være markeret inden det nuværende. Der skulle ikke være Et overblik over top 5 og bund 5. Nogle af arkene fylder i forvejen 2xA3 ark med en skalering på 55%, så der skal helst ikke mere på ;)
Men det jeg gjorde var at bruge din formel, og så markere bund top 5 i rød, og så lave kolonnen så lille at det eneste der kom frem var "##". Og så de felter som er røde ## er altså top fem.

Tak for hjælpen. Smider du lige et svar ind
Avatar billede sdh Mester
29. august 2013 - 11:28 #10
Jeg har lavet en løsning uden brug af hjælpekolonner som du måske kan bruge:

Formel til indsætning i betinget formatering:

=HVIS(TÆL.HVIS(A2:C2;">0")=3;SUMPRODUKT(($A$2:$A$100<>"")*($B$2:$B$100<>"")*(C2>$C$2:$C$100));"")<=5

hvis engelsk version :
=IF(COUNTIF(A2:C2;">0")=3;SUMPRODUCT(($A$2:$A$100<>"")*($B$2:$B$100<>"")*(C2>$C$2:$C$100));"")<=5

filen er uploadet til gupl.dk

http://gupl.dk/700865/
Avatar billede sdh Mester
29. august 2013 - 11:38 #11
fik desværre uploadet forkert fil - se ny fil

http://gupl.dk/700867/
Avatar billede JOLarsen Nybegynder
29. august 2013 - 11:44 #12
Hvis nogle skulle være interesserede kom den til at se sådan ud.

http://gupl.dk/700868/

Så ser jeg om cheferne vil godkende det.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
29. august 2013 - 11:50 #13
Godt at du fandt dig en løsning :)

Umiddelbart lyder det til at opgaven kunne klares vha. pivottabeller, det vil gøre din sortering og mulighed for fremhævning noget mere flexibel.
Avatar billede sdh Mester
29. august 2013 - 12:09 #14
med udgangspunkt i din egen fil kom min løsning til at se således ud (din egen kolonne er stadig med til sammenligning men kan slettes)

http://gupl.dk/700869/
Avatar billede JOLarsen Nybegynder
29. august 2013 - 13:21 #15
msl_ddm: Dataen jeg bruger er fra en pivottabel, som automatisk opdatere alt data i firmaet. Nogle dele bliver dog kun opdateret på måneds niveau, mens jeg skal lave det om, ned til uge niveau. Så skal lave min egen tabel.

sdh: Din tabel virker perfekt. Præcis det som jeg havde forestillet mig. Tak for det :). Smid også lige et svar ind.

Så deler jeg pointsene op 40:20
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
29. august 2013 - 14:24 #16
Der kan du jo tilføje en beregnet kolonne ved brug af f.eks. powerpivot, hvor hver transaktion får tildelt et ugenummer. Så slipper du for den manuelle redigering efterfølgende.
Avatar billede sdh Mester
29. august 2013 - 16:39 #17
Hermed et svar