Avatar billede hvoss Praktikant
12. september 2013 - 13:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel: Beregne udviklingen i en talrække når der ikke nødvendigvis er data i start/sluttidspunktet

Hej!

Jeg har en talrække på typisk 10 celler (forskellige tidspunkter), hvor jeg vil trække tallet på det ældste tidspunkt fra tallet på det yngste. Problemet er bare, at ikke alle talrækker indeholder data for hhv. det ældste og nyeste tidspunkt. Dvs. jeg har brug for en formel, som kan se, at fx den ældste celle er tom og så kigger i den næstældste og hvis den tillige er tom, så fortsætter den til den næste indtil den finder en, som ikke er tom. Og samme princip fra den anden ende.

VH Henning
Avatar billede finb Ekspert
13. september 2013 - 14:54 #1
=maks(AlleCeller)-min(AlleCeller)
Avatar billede hvoss Praktikant
16. september 2013 - 09:13 #2
Den formel løser ikke mit problem.

Eksempel 1:

Jeg har tal i fem celler: 2;4;6;7;6. Differencen mellem celle 1 (værdi 2) og celle 5 (værdi 6) = 4. Det kan jeg jo bare bruge en simpel formel til at udregne. Problemet opstår i eksempel 2:

Eksempel 2:

Jeg har desværre ikke tal i den sidste af de fem celler: 3;6;1;9;[tom]. Dvs. nu vil jeg gerne bede excel om at se bort fra den tomme celle og regne på differencen mellem celle 1 (værdi 3) og celle 4 (værdi 9) = 6.

VH Henning
Avatar billede hvoss Praktikant
27. september 2013 - 09:19 #3
Jeg lukker spørgsmålet.