Avatar billede Bordeaux Juniormester
20. september 2013 - 20:20 Der er 9 kommentarer

Formatering

Jeg har en computer (surprise)
der er ved at være ret dvask.
Jeg vil gerne formatere den (surprise igen, se overskrift)

Problemet er at jeg aldrig har prøvet at formatere en computer før O_o' tænkte at det var ved at være på tide.

Hører man bare skal sætte en windows cd i, og så skulle den gerne spørge en når man starter dyret op. Problemet er så at Asus ikke mente jeg skulle have sådan en fætter med min computter.
Har prøvet at lave backup cd'er og se om jeg kunne gøre det med dem, men det så ikke ud til at virke.

Så mit spørgsmål, hvordan skal jeg få maskineriet til at blive formateret?
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
20. september 2013 - 20:32 #1
Hvilket operativsystem har du?
Avatar billede Bordeaux Juniormester
20. september 2013 - 20:53 #2
Windows 7
Avatar billede imparatortr Nybegynder
21. september 2013 - 00:34 #3
sæt din computer til at starte op med cd/dvd boot. det gør du inde i bios settings. sæt skiven i og følg instruktionen :)
Avatar billede rebecca Novice
21. september 2013 - 11:30 #4
Hej
Hvis du ikke har fået en Windows dvd med da du købte computeren ligger den sikkert preinstalleret på din harddisk.

Start computeren og se hvad den skriver på skærmen....
Vil tro det er F9 tasten du skal trykke på lige ved opstart af computeren, så får du reinstallations programmet frem og du kan vælge hvad du vil gøre.
Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
21. september 2013 - 11:32 #5
Hvilken asus pc er det...?
Avatar billede Bordeaux Juniormester
21. september 2013 - 12:17 #6
N76V
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2013 - 12:20 #7
Hvis det forholder sig sådan, som #4 foreslår, så sørg for, at få den Recovery ud på en DVD. Din HDD kan jo gå i stykker.
Men Recovery eller ej, du kan hente dette gratis program, og ud fra det lave en CD du kan boote op på og formatere din partition. Desuden kan det program lave en lang række andre ting. Også med GPT. http://www.majorgeeks.com/files/details/minitool_partition_wizard_home_edition.html
Avatar billede rebecca Novice
21. september 2013 - 12:51 #8
Hej

Du skal trykke på F9 under opstart, tryk enter for at vælge Windows-Installation .
Vælg sprog som du ønsker at genskabe og klik næste.
Læs "ASUS PRELOAD WIZARD" - skærmen og klik næste.
Vælg en partionsmulighed og klik næste.
Partitionsmuligheder:
Genopret kun Windows til første partition eller genopret til hele HD.
Sidst nævnte sletter alle partitioner fra din harddisk og skaber en ny som drev "C".
Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
21. september 2013 - 12:52 #9