Avatar billede stig-klausen Novice
22. september 2013 - 13:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows Vista vs windows 8

Jeg har en 4,5 år gammel pc med windows Vista  . Den er lidt sløv og jeg overvejer at købe windows 8
Får jeg en hurtigere pc med win 8 og hvor meget hurtigere bliver den.

Vh stig
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2013 - 13:35 #1
Ud over en måske hurtigere opstart fra slukket, vil du nok ikke mærke den store forskel. Jeg har ikke selv havt Vista, men har selvfølgelig hørt meget dårligt om den. Den betragtes som en nitter.
Nu kan der jo være flere grunde til at computeren kører langsommere. En kendt grund er, at windows har det med at "sovse til" det vil sige, at der efterhånden ligger en masse ubrugte informationer i reg.basen. Det kan afhjælpes med et rense program som f.eks Privazer eller andrer: http://privazer.com/download.php
Men det er også et spørgsmal om at huske at defragmentere.
Du skriver ikke hvor mange ram du har, eller om Vista er 32 eller 64bit. Du må ikke være så fedtet med oplysninger:)
Men påtænker du at købe win8, så vendt til 8.1 kommer på gaden, det varer ikke så længe.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2013 - 14:31 #2
Din bærbars hw bliver nok ikke nær så varm, dette er ihvertfald den store forskel fra vista til 7 og der er mere, men de gleste bærbare bøvler jo med varmen...
Avatar billede stig-klausen Novice
22. september 2013 - 17:22 #3
Jeg har brugt avg tuneup og har defragmenteret harddisken og det hjalp en del. Men feks
Min framerate i spillet World og warcraft ligger på 3-8 i 25 mand raid og 7-13 i 10 mand raid og det var bedre da pc en var ny
Avatar billede stig-klausen Novice
22. september 2013 - 17:24 #4
Hmm undskyld.  Min pc har 4gb ram og et 64 bit vista
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2013 - 17:29 #5
Ja ok, men om en nyinstall. eller win8 bedre kan klare det ved jeg ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2013 - 17:40 #6
du kan da starte med at slå op på support til din pc for at se, om der er lavet drivere til win8. Hvis der mangler til lyd, grafik eller netværkskort, så er det en dødsejler at opgradere.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2013 - 18:42 #7
Jeg kan desværre ikke bidrage med mere, så jeg hopper af spørgsmålet. Held og lykke med det:)
23. september 2013 - 08:43 #8
Psssst: Hvis du 'hopper' på WIN8 ->

www.eksperten.dk/guide/1552
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2013 - 10:09 #9
i win8 er grafikken meget simplere end vista, så det frigiver ressourcer til andet. Om det giver en hurtigere maskine kommer an på hvad der ellers er lavet af kode.
Avatar billede vistodk Nybegynder
29. september 2013 - 18:08 #10
Windows 8 er bedre på din PC, og da det er samme Core de bygger på, vil driverne også virke. Med mindre det er en MEGET special PC, vil Windows 8 selv find de fleste af driverne. Samtlige HP, Lenovo og Asus maskiner jeg har installeret det på til dato, har den selv fundet alt til.

Senere kan du så opdatere driveren hvis du har lyst eller behov

MENN..

Inden du opgradere, så er kør Windows 8 Upgrade Assistant, der tester om det virker på din PC
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/upgrade-to-windows-8