Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
25. september 2013 - 20:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

illustation af vinkel

hej eksperter.

Jeg er ved at lave et ark til beregning af jordmængder i ledningsgrav, og siderne i sådan en laver man "skrå", altså de vinkler ud.

Jeg kunne godt tænke mig at supplere med en illustration af hældningen, ved en streg. i beregningen indgår vinklen og vælges fra denne liste.

1/0,5
1/0,75
1/1
1/1,25
1/1,5
1/1,75
1/2

Tallene 1/0,5 i listen betyder at stregen går en op, skal den falde 0,5 til siden osv., der er altså 7 forskellige hældninger.

Håber i kan hjælpe

/Morten
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. september 2013 - 21:18 #1
<Tallene 1/0,5 i listen betyder at stregen går en op, skal den falde 0,5 til siden os >
Er det samme enheder ? (fx at en  1/0,5-grav på 1 meters dybde og 1 meters bredde i bunden,bliver 2 m. bred i toppen. jeg synes det lyder for 'åbent' - en 1/2-grav ,1 m dyb vil være 5 m. øverst
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
25. september 2013 - 21:35 #2
Tallene er samme enhed, og er kun et udtryk for det såkaldte "anlæg"'s hældning, således er 1/1 en enhed op og en enhed ud, omregnet til grader er det 45.
Avatar billede jens48 Ekspert
25. september 2013 - 23:37 #3
Jeg er enig med Richard Jensen i at den bliver meget bred med dine angivelser, men jeg har alligevel lavet en makro der laver tegningen. Se http://gupl.dk/701919/

PS. Svar bruges af den der kommer med løsningen. Og så kan du acceptere svaret, hvis det ellers kan bruges
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
26. september 2013 - 11:24 #4
Renden skal kunne regnes bred i toppen, idet udgravning med anlæg skal kunne regnes og holdes op imod udgravning med gravekasse.

/Morten
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
26. september 2013 - 11:38 #5
Jeg har lige taget et kig på det du har lavet, og det er faktisk noget i den retning jeg har i tankerne, nu skal jeg så bare have det ind i mit eget skema, hvordan gør jeg det?

/Morten
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. september 2013 - 14:06 #6
Hvis du ønsker sidernes vinkel i forhold til lodret kan dette måske hjælpe dig: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus,-sinus-og-tangens-i-retvinklede-trekanter
Avatar billede jens48 Ekspert
26. september 2013 - 19:43 #7
Makroen laver blot et par streger, og hvis man ændret en af kolonnernes bredde kommer figuren til at se forkert ud - i det mindste indtil man laver en ny figur. Men hvis du kan leve med det kan jeg godt indsætte den på rette sted i dit regneark, hvis du sender det til mig (kober_soerensen(snabela)hotmail.com

Til Rchard Jensen: Dit link virker ikke. Jeg går ud fra at du mener http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/trigonometri/cosinus-og-sinus
Avatar billede richardjensen Seniormester
26. september 2013 - 20:18 #8
Beklager ,adressen havde fået 'for lang hale' , din formodning om,hvad jeg mente er korrekt. (rart nok andre kan fortælle,hvad man mener, -især hvis man selv kludrer !)
Det var tangens,jeg mente.