Avatar billede Rtg Nybegynder
09. oktober 2013 - 08:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

modificering af strømforsyning.

Er det mulig at modificere en ATX strømforsyning, altså lave 3,3V og 5V om til 12V? Jeg mener selv det er mulig men, vil dog gerne have nogle tilbage meldinger.
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2013 - 09:20 #1
De gule ledninger fra en ATX forsyning er +12V og de sorte er 0V
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2013 - 09:22 #2
Det jeg prøver at sige er, at der ikke er så meget at modificere hvis du skal have 12V fra en ATX forsyning, for det kommer der allerede.
Avatar billede Rtg Nybegynder
09. oktober 2013 - 09:33 #3
Jeg skal have så mange A som jeg kan få ud af strømforsyningen ved 12V.
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2013 - 09:43 #4
At modificere en switch mode strømforsyning er temmelig kompliceret, hvis jeg var dig ville jeg finde en anden forsyning der lever op til dine krav, hvilken strømstyrke er vi ude i, og må man spørge hvad det skal bruges til?
Avatar billede Rtg Nybegynder
09. oktober 2013 - 10:21 #5
Ca. 2x20A@12VDC  den skal bruges til et PC-MOD
09. oktober 2013 - 10:49 #6
Enig med #4 !!!

En SM powersupply kan kun 'fedtes' en lille smule mht. udgangsspændningen ...
Avatar billede t-bee Novice
09. oktober 2013 - 11:05 #7
Der ville jeg nok enten finde en anden forsyning, der kan levere 2*20A ved 12V, eller også kunne du bruge 2 ATX forsyninger, der hver især kan levere 20A ved 12V, hvis det alligevel er 2 seperate kredsløb. Det er lidt af en strømsluger du har gang i, 480W... nævner det bare:)
Avatar billede Rtg Nybegynder
09. oktober 2013 - 11:20 #8
Fandt dette

"http://www.eleccircuit.com/high-current-12v-30a25a20a15a-ham-radio-power-supply/"

DIY på nettet, desværre kan jeg ikke rigtig se hvor stor trafo'en er. Nogen der ved mere?
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 15:29 #9
Når du åbner en PSU til en computer ser du nogle sorte cylindre på størrelse med en 5 krone og ca 3-4 cm høje (alt efter type). Der er en lille grå streg på siden normalt med andre små streger (minus) på.

Det er kondensatore, og hver af dem kan ha strøm i sig, selv efter at du har trukket stikket ud, og de kan ha mellem 250v og 1000 volt i sig.

Der er normalt 2 - 4 af dem i maskinen, det betyder at der er ca 1000-4000 volt i strømforsyningen.

Hvis du skal bruge den igen og du ikke ved hvad du laver kan det enten være livsfarligt med en lille box der har 4000 volt i sig. Hvis der kommer en kortslutning kan den gå ud i kabinettet som normalt er lavet af metal og ved berøring kan stoppe dit hjerte.

Hvis du ikke skal bruge den igen og du åbner den for at være nysgerrig, kan du risikere at kondensatorene aflades igennem din krop og give dig slemme brandskader på kroppen, og worst-case kan den stoppe / stege indre organer.

Derfor RØR IKKE strømforsyninger hvis du IKKE ved hvad du laver.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 16:15 #10
http://www.instructables.com/id/Computer-PSU-to-lab-power-supply-conversion/ <-- her har du guiden og et fint billede af hvordan det ser ud.
Avatar billede Rtg Nybegynder
09. oktober 2013 - 17:09 #11
Jeg ved godt hvor farlig det er, har set elektriker der er kommet galt af sted. Har derfor købt en PSU som ikke skal modi.
Men i kender det sikkert alle, man har alt det skrammel ligene, og det kunne jo være et eller andet kunne bruges.