Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 21:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

C++ Primer for nybegynder?

Hej.

Jeg har lånt bogen C++ Primer 5th edition.
Jeg sidder så og læser introen hvor der så står
"Although you do not need to know C in order to understand this book, we assume
you know enough about programming to write, compile, and run a program in at least
one modern block-structured language. In particular, we assume you have used
variables, written and called functions, and used a compiler."

Jeg har tidligere leget med C# men kan intet dertil huske, mit spørgsmål er til dem der kender til C++ Primer, er det en god begynder bog? jeg starter helt fra scratch.

Det skal dog siges jeg er ret lærenem.

m.v.h. og på forhånd tak.
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2013 - 21:57 #1
Muligvis ubrugelig kommentar da jeg ikke kender bogen, men min egen erfaring er at det er 10000 gange bedre at finde et eller andet lille projekt (Start med at lave en lommeregner) og så gå i gang med hjælp fra Google.
Avatar billede swiatecki Novice
09. oktober 2013 - 21:58 #2
Hvis du er nybegynder så vil jeg ud fra den sætning du citerer,  ikke umiddelbart anbefale den bog.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:02 #3
Du har ikke lavet lidt PHP eller JavaScript?

For mange vil dit C# komme tilbage naar du gaar i gang med C++.

Hvis ikke kunne du jo finde din C# bog frem og lige hjaelpe hukommelsen lidt paa vej.
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:04 #4
Jeg prøvede lige at skimte videre og den virker ret pædagogisk og ser ud til at forklare alt ret godt + der er øvelser efter hver ny del man lærer, og de giver udfordringer i øvelserne.

Det var derfor jeg gerne ville høre fra nogle der kendte til bogen, har nemlig søgt på nettet og alle engelske sider foreslår C++ Primer som en rigtig go begynder bog, jeg har så anskaffet mig den og læste så det der, derfor jeg blev lidt i tvivl.

@sonalias
Jeg bryder mig ikke rigtig om den måde at lære på, jeg læser hellere en bog og nå jeg så støder ind i problemer bruger jeg google til hjælp.

Men tak for jeres kommentar :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:05 #5
@arne_v

Jeg laver hjemmesider og koder i HTML og PHP dog på fritids niveau.
Er det med til at hjælpe mig?
Avatar billede HKW Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:06 #6
Modsat #1, ville jeg starte med en bog (jeg kender ikke din). På den måde får du et solidt kendskab til syntaksen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:08 #7
Ja.

Jeg vil mene at PHP fint daekker "we assume you know enough about programming to write, compile, and run a program in at least one modern block-structured language. In particular, we assume you have used variables, written and called functions, and used a compiler." - naturligvis bortset fra compile kravet.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:11 #8
Som jeg laeser det forudsaetter de bare at folk har en forstaaelse for variable, if/for/while/switch kontrol saetninger, source code og ekskvering.

Det er ret lave krav.

Men hvis det mangler er det bare tungt at skrive en bog om programmering.
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:13 #9
@HKW
Ja det er også sådan jeg har det + man lære at skrive "en flot/korrekt kode" hvis man kan sige det sådan. :)

@arne_v
Ja okay kan godt se hvad du mener, brude mene jeg har ret godt styr på det så.
Ang. compile så er jeg ret sikker på det ikke burde være det store problem af finde frem til det.

Hvilket program kan i anbefale til at compile i?

Og mange tak for hjælpen alle sammen :)
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:20 #10
Microsoft: Visual Studio 2012
ser ud til at være ret godt så den hopper jeg på:)

@arne_v smid et svar så får du point.

og igen mange tak for hjælpen alle sammen:)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:30 #11
Visual Studio 2012 er et ret avanceret program.

Men bemaerk at der findes 3 slags C++ i det:

Win32, MFC, ATL = rigtig C++ med lidt uskyldighe udvidelser

CLR = C++/CLI som ikke er rigtig C++

WinRT = C++/CX som ikke ikke er rigtig C++

saa du skal vaelge den rigtige projekt type for at lave C++.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:32 #12
Alternativer:

GCC for command line build og en standard editor (notepad++, JEdit eller hvad du nu foretraekker)

GCC med en rigtig IDE ovenpaa f.eks. Eclipse C++ eller Code::Blocks.

[Eclipse C++ kraever lidt at faa sat rigtigt op]
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 22:32 #13
svar
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:55 #14
Du har fået point, Jeg bruger i forvejen Eclipse til at lave hjemmesider med så kunne være jeg skulle prøve det:)

er det her "rigtigt" c++? : http://www.eclipse.org/cdt/
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 22:57 #15
Den Eclipse jeg bruger er Eclipse Juno ved ikke om det har noget at sige?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 23:03 #16
CDT er C++ plugin til Eclipse.

Gaa til http://www.eclipse.org/downloads/ og hent "Eclipse IDE for C/C++ Developers Eclipse IDE for C/C++ Developers" som har det hele (bassis Eclipse, CDT etc.).

(husk at du kan sagtens have flere Eclipse paa samme PC)

Juno er version 4.2 - current er 4.3 aka Kepler.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 23:03 #17
Og hvis du kender Eclipse, saa giver det nok mening at fortsaette med den.
Avatar billede nickwan Nybegynder
09. oktober 2013 - 23:05 #18
er ved at hente den ned nu sammen med Microsoft: Visual Studio 2012 så prøve jeg dem begge så må vi se hvad jeg bedste kan lide.

Jeg tror det var alt jeg havde af spørgsmål, og 1000 tak for hjælpen du har været en stor hjælp:)