Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2013 - 18:00 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Vende video om ...

Har på ferie optaget nogle videoer med mit almindelige kamera, hvor jeg har vendt det på højkant. Så videoerne nu også vises sådan.

Hvordan får jeg vendt dem rigtigt?

Har set et svar hvor det anbefales at bruge Moviemaker. Men så vidt jeg kan se kan det ikke lade sig gøre at gemme filen bagefter uden at ændre den til andet format. Vil beholde dem som MOV.
Avatar billede milter Ekspert
13. oktober 2013 - 19:57 #1
Du skriver: "... uden at ændre den til et andet format."

Format kan forstås på to måder:

1: Som filformat, dvs. som .MOV eller f.eks. .WMV.

2: Som størrelsesformat, dvs. bredde i forhold til højde.

Du kan ikke rotere videoen til det normale format, dvs. hvor bredden er større end højden, uden at miste en masse af indholdet i enten højden eller bredden. Hvis du vil beholde alt det, du optag, må du finde dig i, at billedet ikke vil kunne fylde hele skærmen, dvs. der vil være sorte områder til højre og venstre på skærmen.

Det burde ikke være nødvendigt at konvertere til et andet filformat. Se f.eks instruktionerne i linket herunder om, hvordan du kan bruge VLC til arbejdet:

http://www.howtogeek.com/howto/14751/rotate-a-video-90-degrees-with-vlc-or-windows-live-movie-maker/
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 02:07 #2
Nu har jeg så alligevel prøvet at vende og gemme en med Movie Maker. Har forstået det med sorte kanter. Men det kan da ikke passe der skal gå SÅ meget tabt: http://peecee.dk/upload/view/423677 Der er jo ikke engang 50 % tilbage.

Kan det blive bedre med et andet program (eller et helt tredje)?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 02:08 #3
Kan det blive bedre med et andet program
skulle være
Kan det blive bedre med _det_ andet program (...)
Avatar billede trav4u2 Novice
15. oktober 2013 - 12:32 #4
Der findes flere forskellige programmer der kan klare den opgave.

Du kan evt. bruge et af mine foretrukne tools XMedia Recode
http://www.xmedia-recode.de

Hvis du ikke er interesseret i at installere programmer kan du hente portable version, pakke zip-filen ud og køre progemmet.

Load videoen
Vælg video og audio output format
Gå til Filter/preview
I drop-down boksen vælger du Rotate
Sæt flueben i Enable og vælge hviken vej der skal roteres
Vælge output-folder nederst th
Klik add job og Encode
Færdigt arbejde ;)

Jeg samler ikke på point; så dem beholder du bare selv.

God fornøjelse
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 16:57 #5
Jeg når til "Vælg video og audio output format".

Der er utrolig meget at indstille og vælge. Har intet forstand på det, så har ingen ide om hvad jeg skal gøre. :(
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 17:49 #6
Hvis jeg ikke ændre noget ender det med en fil på 0 byte. Kan ikke finde ud af det her.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 17:51 #7
Kan aldrig finde ud af en skid af alt det computer lort.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 17:52 #8
Ville ønske det var fucking 80'erne!
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 18:17 #9
Har prøvet at ændre i rullegardinet codec. det ender i alle tilfælde med en fil, men meget forringet billedkvalitet.
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2013 - 18:18 #10
#3.

Din video har et bestemt forhold mellem bredde og højde, sikkert 16:9, som er formatet for HD-video og langt de fleste HD-TV'er En full-HD-skærm har 1920x1080 pixler, og forholdet mellem de to tal er 16:9.

Når du optager videoen med kameraet på højkant og derefter roterer billedet 90 grader for at få det til at vende rigtigt på skærmen, skal de 1920 pixels laves om til 1080. For at bevare højde/breddeforholdet i billedet, bliver de oprindelige 1080 pixels så skaleret ned til 608.

Det er den korte forklaring. Moralen er, at man aldrig må vende kameraet under optagelserne af video, medmindre man er klar over konsekvenserne :-)

En alternativ løsning kan være at rotere skærmen 90 grader, men det bliver nok lidt besværligt i længden :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 21:50 #11
Det er optaget med et almindeligt fotoapparat, hvor der også er en video funktion i.

http://www.trustedreviews.com/Panasonic-Lumix-DMC-TZ5_Digital-Camera_review
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 21:51 #12
(Jeg har ikke en computerskærm der kan drejes.)
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2013 - 22:38 #13
Dit kamera har 1280x720 pixels som højeste opløsning til video. En smule udregning giver et bredde- højdeforhold på 16:9, som efterhånden er det mest almindelige for videoer. Langt de fleste TV-skærme i dag bruger det også. Tidligere var videoformatet (forholdet mellem bredde og højde) 4:3 mest almindeligt.

Men, som tidligeresagt, du vil aldrig kunne få en video taget med kameraet drejet 90 grader til at fylde hele skærmen uden også at dreje skærmen 90 grader. Eller for at sige det mere tydeligt: Du vil aldrig kunne få hele videoen med, hvis du vil fylde hele skærmen. Det vil se ud som på det billede, du har linket til i #2.
Avatar billede trav4u2 Novice
15. oktober 2013 - 23:25 #14
Ååh ja, de glade 80'ere ;)

Jeg kan netop godt lide XMedia Recode fordi der er så mange muligheder. Så behøver man kun ét program.

Men her har du et par andre med færre knapper.
http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-Video-Flip-and-Rotate.htm
http://www.freemake.com/how_to/how_to_rotate_video

Er man ved en fejl kommet til at optage på højkant, kan man, efter at have roteret videoen, nogle gang godt få et fint resultat vha. crop, resize og pan.

Crop: Man udvælger eks. den øverst del af videobilledet (16:9)
Resize: Man får det valgte til at fylde hele bredden
Pan: Man panorerer eks. fra øverste til nederste del mens videoen løber.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 23:32 #15
Skal det forstås sådan, at om så det program jeg herover bliver anbefalet er indstillet korrekt under 'Video' og 'Audio', vil resultatet blive 'nøjagtig' det samme som med Movie Maker? Er der ingen forskel på resultatet (størrelsen af billedet), uanset hvilket program jeg benytter?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2013 - 23:34 #16
Spørger jeg dumt, vil det betyde jeg ikke har fattet en skid af det.
Avatar billede milter Ekspert
16. oktober 2013 - 00:03 #17
#15+16.

Nej, du spørger ikke dumt.

Selv med det program, der bliver anbefalet i #4 og #14 vil du aldrig få et godt resultat, hvis du vil fylde hele skærmen med en video, som er optaget med dit kamera på højkant.

Den eneste måde, du kan gøre det på, er ved at skære en masse af den oprindelige video væk i toppen og bunden.

Og ja, jeg har også arbejdet lidt med video siden firserne. Min første bærbare optager var en JVC på ca. 6 kilo. Oven i det kom kameraet, som skulle tilsluttes :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2013 - 00:45 #18
[] (...) vil du aldrig få et godt resultat, hvis du vil fylde hele skærmen med en video, som er optaget med dit kamera på højkant. [/i]

Ikke hele skærmen. Har jeg ikke tænkt. Bare noget der er større end det vist i linket.
Men med "hele skærmen" men du måske bare noget der skal være større?
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2013 - 00:45 #19
(Shit...)
Avatar billede trav4u2 Novice
20. oktober 2013 - 16:23 #20
Du behøver altså ikke bekymre dig så meget om "...aldrig få et godt resultat..." . Jeg har selv fået helt fine resultater ved at beskære billedet.

Når du har roteret videoen, har den en bredde på 720 punkter og en højde på 1.280.
Hvis du vil beskære billedet i (16:9), skal beskæringen (crop) derfor være 720 x 405 punkter. Dvs., at du kan få ca. én tredjedel af billedet med. Det giver selvfølgelig færre punkter, men det kan hurtigt være bedre end at se noget på højkant.

Her er det så også, at panoreringen kommer ind. Det kan være en lidt mere besværlig proces, men hvis du f.eks. henter et gratis prøveeksemplar af programmet Corel Videostudio; så kan det faktisk lave crop og pan i ét hug.

Har du ikke tidligere benyttet et program til videoredigering; så er Videostudio også et godt sted at starte. Der vil selvfølgelig være nogle ting du er nødt til at sætte dig ind i, men pas bare på - videoredigering er stærkt vanedannende ;)
Avatar billede milter Ekspert
20. oktober 2013 - 19:07 #21
#20.

Vi er måske enige, det kommer nok an på, hvad man betragter som et godt resultat :-)

For det første er 720x405 pixels mindre end det "gamle" DVD-format på 720x576, vi kender her i Danmark, for det andet er der kun en tredjedel tilbage af den scene, man oprindeligt troede, man skulle hjem og se på skærmen. I mine øjne er det ikke godt :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2013 - 03:42 #22
"videoredigering er stærkt vanedannende"

Næppe for mig. Tvivler på jeg overhovedet vil kunne find ud af at bruge programmet. Har altid problemer med at find ud af indviklet software. Og ender altid med jeg opgiver. Så tror jeg holder mig fra det.
En del af det i skriver forstår jeg i øvrigt ikke et kuk af.

Det eneste jeg kan overskue er at fortsætte med Movie Maker. Så må jeg leve med de små videoer. Også lige meget. Bare man kan se det.

Kan heller ikke helt overskue hvem jeg skal give hvad af point. Men læg et svar...
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2013 - 13:07 #23
Et svar fra mig. Vent, til trav4u2 også har lagt et svar, så du kan dele pointene mellem os :-)
Avatar billede trav4u2 Novice
02. december 2013 - 13:29 #24
Som nævnt i #4 samler jeg ikke på point.
Du kan bare selv beholde de 99 point som jeg skulle have haft ;)

Håber at du, trods alt, fik lidt ud af det ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 04:28 #25
.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 04:29 #26
Ok.

Tak for hjælpen.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2013 - 17:47 #27
Velbekom og tak for point :-)