Avatar billede stinus75 Nybegynder
22. oktober 2013 - 09:20 Der er 5 kommentarer

Hvordan flytter jeg OS windows 7 til en anden maskine, uden at have installations-disk.

Problemet er at jeg har en maskine, som er født med styresystemet win7 starter, og jeg har ikke installations-disk'en.
Og at jeg ønsker at installere denne window på en anden maskine.

Hvordan bære jeg mig ad med det?
Avatar billede tubber Juniormester
22. oktober 2013 - 09:37 #1
Det er ikke lovligt, det er en OEM der er med og er bundet til den maskine.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2013 - 09:49 #2
hvis det ikke er en oem, så skal du clone disken til disken på den anden maskine. Typisk skal 'den nye' disk forbindes via usb til donor-maskinen mens der clones - og derefter monteres den i den nye maskine, og drivere til motherboard osv indlæses.
lidt over 100kr kan skaffe dig dette http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/ som klarer det.
Mangler du usb-stik, så kan dette http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp bruges.
Avatar billede stinus75 Nybegynder
22. oktober 2013 - 10:08 #3
Så det er ikke muligt at genbruge licensen til en anden maskine?

OG

Går det ikke galt med cloning, når drivere etc. ikke passer til den anden maskine?

Jeg havde tænkt mig om det var muligt at gendanne en installatons-disk/USB
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2013 - 10:34 #4
typisk så har producenten (fx hp) lavet et menupunkt, hvor man kan lave recovery-dvd'er. Man bliver fra start opfordret til at lave dem, men de fleste springer åbenbart dette over. Men se hele startmenuen igennem - se efter recovery/gendannelse.
Du skal have dvd'er klar til brænding - normalt laves der et par stykker - en med windows og en med producentens tilbehør.
Når du har brændt og installeret på den nye, så skal win fjernes fra den gamle maskine - og så skal/kan win aktiveres på den nye.
Avatar billede chalde Seniormester
22. oktober 2013 - 11:11 #5
#4 Så skal du bare lige have gravet den "rene" install ud af den unattendede (der ligger som regel en answerfil, samt potentielt en række andre dele, som er brygget til den enkelte maskine og ikke helt vil lege med andre).