Avatar billede Sus-HBN Nybegynder
23. oktober 2013 - 13:51 Der er 9 kommentarer

Kopiering af låst celle

Er der nogen der ved hvordan man kan give tilladelse til at kopie en låst celle i Excel?
Avatar billede anedi Ekspert
25. oktober 2013 - 10:55 #1
Når du vælger arkbeskyttelse, skal du tillade brugere af regnearket at markere låste celler.

Så kan man kopiere, men ikke ændre i cellen.

Vh
Anedi
Avatar billede Sus-HBN Nybegynder
25. oktober 2013 - 12:00 #2
Hej,

tak for svar, men det har jeg allerede og den tillader stadig ikke at kopiere.
Avatar billede anedi Ekspert
25. oktober 2013 - 13:27 #3
Prøv at se følgende eksempel:

http://gupl.dk/703200/

I celle B3 står en formel =A3+2.
Den kan du kopiere over i et andet ark
I celle C3 har jeg låst og skjult cellens indhold. Hvis du kopierer den får du kun resultatet af formlen (altså 3).

Vh
Anedi
Avatar billede Sus-HBN Nybegynder
25. oktober 2013 - 13:40 #4
Hej igen,

Har du nogen løsning til hvis man vil kopiere og indsætte i samme ark? Svarende til at man vil indsætte en række og kopiere ovenstående række's formler?

Hilsen
Susanne
Avatar billede anedi Ekspert
25. oktober 2013 - 13:44 #5
I de celler, hvor det fortsat skal være muligt at redigere indholdet skal du hverken låse eller skjule indholdet.

I række 4 i nedenstående eksempel kan du redigere alle celler, mens de øvrige celler i arket er låst.

http://gupl.dk/703201/

Vh
Anedi
Avatar billede Sus-HBN Nybegynder
25. oktober 2013 - 13:51 #6
Men det løser ikke problemet med at kopiere formlen da den er låst.
Jeg skal kopiere en formel, som er låst fordi man ikke må rette i den, men formlen skal kunne indsættes længere nede på arket.

Hilsen
Susanne
Avatar billede anedi Ekspert
25. oktober 2013 - 14:41 #7
Det var en forkert version der kom op før. Se denne:

http://gupl.dk/703215/

Jeg skal lige forstå det korrekt. Du vil kopiere en formel fra en celle der er låst. Den vil du kopiere over et andet sted i arket, hvor den stadig er låst, og dermed ikke kan redigeres af brugeren?
Avatar billede Sus-HBN Nybegynder
25. oktober 2013 - 19:41 #8
Ja helt rigtigt forstået.
Hilsen
Susanne
Avatar billede lokesa Juniormester
12. november 2013 - 10:57 #9
Det kan ikke helt lade sig gøre, så skal arket man kopiere over i låses op midlertidigt imens man kopiere.

lav evt. 2 knapper i dit regneark, med hver af dem her tilknyttet
så ved andre ikke hvad koden er men har mulighed for kortvarigt at låse regnearket op og låse det igen så snart de har kopieret cellen.

Sub Laas_ark
ActiveSheet.Protect Password:="KODE"
End Sub

Sub Laas_ark_op
ActiveSheet.Unprotect Password:="KODE"
End Sub

Du kan også sætte protect makroen ind når man lukker regnearket, det sikre at man ikke glemmer at låse efter sig:

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
ActiveSheet.Protect Password:="KODE"
ActiveWorkbook.Save
ActiveWorkbook.Close
End Sub