Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 08:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling på flere betingelser

Jeg her et ark til registrering af aktiviteter i et projekt, hvor data er angivet på formen
A      B      C
Dato    Sted    Aktivitet

Sted og aktivitet er angivet ud fra drop-lister.

I en anden fane skal jeg lave en sammentællingsfunktion, hvor brugeren kan skrive startdato og slutdato samt angive sted og/eller aktivitet ud fra drop-lister og få en sammentælling af alle de aktiviteter, der opfylder de angivne kriterier.
Det er jo fint klaret med en matrixformel eller tæl.hviser.

Udfordringen er, at hvis et af kriteriefelterne efterlades blankt, skal der ikke sorteres på dette kriterium. Hvis fx der ikke angives et sted, skal alle aktiviteter af den specificerede type i det angivne tidsrum tælles med uanset, hvor de har fundet sted. Eller hvis der angives et sted, men ikke en aktivitet, skal alle aktiviteter uanset type på det angivne sted tælles med.

Jeg kunne nok klare det med en makro, men da det ikke er mig, der skal bruge arket, foretrækker jeg at kunne klare det med en formel. Jeg kan bare ikke få den skruet sammen, så den virker.
Avatar billede sdh Mester
24. oktober 2013 - 09:54 #1
Hvis du uploader et eksempel, alternativt din fil på gupl.dk vil jeg gerne tag et kig på det.
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 10:07 #2
Tak. Filen er her: http://gupl.dk/703150/
Avatar billede sdh Mester
24. oktober 2013 - 11:10 #3
Har lige et supplerende spørgsmål: skal en aktivitet (eksempelvis Y der foregår på 2 steder) tælles med som en eller to aktiviteter hvis sted er blankt?
Avatar billede sdh Mester
24. oktober 2013 - 11:24 #4
Med udgangspunkt i at ovenstående spørgsmål giver 2 aktiviteter har jeg følgende løsning på gupl.dk

http://gupl.dk/703156/
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 11:54 #5
Samme type aktivitet kan sagtens foregå flere steder eller for den sags skyld flere gange samme sted. Det skal tælles med en gang for hver forekomst, så det lyder rigtigt, det du har beskriver. Jeg ta'r et kig på det.
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 12:06 #6
Det ser fint ud. Gad vide, hvad jeg selv havde gjort galt, da jeg ikke kunne få min tæl.hviser til at virke?

Jeg skal lige have tilføjet versionen, der tæller alle aktiviteter på alle steder, dvs. hvor både C og D er blanke. Det klarer jeg selv, så smid et svar.

Tak for hjælpen!
Lars
Avatar billede sdh Mester
24. oktober 2013 - 12:08 #7
Hermed et svar:-)