Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 09:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker fejlmeddelelse i rulleliste ikke?

Jeg har nogle rullelister, som virker fint, bortset fra, at der ikke kommer en fejlmeddelelse, hvis der indtastes en værdi, der ikke er på listen. Det indtastede accepteres blot.

Jeg har sat tjek i 'Vis fejlmeddelelse, når der indtastes ugyldige data', type er sat til 'Stop', og jeg har indtastet såvel titel som fejlmeddelelsestekst.

For at sikre, at brugeren kan vælge at efterlade feltet blankt, har jeg en blank værdi med i rullelisten. Kan det være derfor? Det virker i hvert fald, hvis jeg laver en liste uden det blanke felt.

Kan jeg give brugeren mulighed for at vælge et blankt felt uden at inkludere det i listen?
Avatar billede sdh Mester
24. oktober 2013 - 10:04 #1
Det skulle ikke have betydning at du har et blank felt med.
Virker fint hos mig - jeg har uploadet et simpel eksempel på gupl.dk

http://gupl.dk/703149/
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 10:29 #2
Hvorfor f..... virker det så ikke hos mig? Eneste forskel, jeg kan se, er, at jeg henter listen fra et navngivet område i stedet for med direkte cellereference.

Du har jo filen (til andre: http://gupl.dk/703150/). Kan du se en forklaring?
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 13:23 #3
Jeg har selv fundet forklaringen. Microsoft skriver:

BEMÆRK!  Hvis dine tilladte værdier er baseret på et celleområde med et defineret navn, og der findes en tom celle et sted i dette område, kan du ved at markere afkrydsningsfeltet Ignorer tomme indtaste en værdi i den validerede celle. Dette gælder også for alle celler, der refereres til i valideringsformler: Hvis en vilkårlig celle, der refereres til, er tom, kan du ved at markere afkrydsningsfeltet Ignorer tomme indtaste en værdi i den validerede celle.
Avatar billede ae03 Novice
24. oktober 2013 - 13:24 #4
Men det er nu lidt mærkeligt, at der skal være denne forskel afhængigt af måden at angive celleområde.