Avatar billede MGA Praktikant
25. oktober 2013 - 12:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Input i Excel regne ark

Er det muligt at lave input til forskellige f.eks. måneder i Excel 2010 ud fra en (for)side?

Det jeg tænker er at jeg sidder i et global funktion og skal på månedsniveau modtage nogen data fra vore regioner.
Jeg vill gerne at de ramme den samme side i et sharepoint delt Excel dokument og her vælge (f.eks) i en rulle liste hvilken måned de vil indgive data for og herefter blive felterne tomme/udfyldte i regnearket udfra om de tidligere har indgivet/eller mangler at fylde data ud.

Håber jeg har forklaret spørgsmålet godt nok, ellers sig til....
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
25. oktober 2013 - 13:21 #1
Nu håber jeg, at jeg har forstået dit spørgsmål :)

Det vil være oplagt at klare det vha. pivottabeller og dertilhørende udsnitsværktøj.

Et krav er at det datamateriale du modtager fra regionerne har en struktur, der gør at hver linje har en tilknyttet dato, månedsnavn eller lignende der kan identificere hvilken måned der er tale om.

F.eks. [] = overskrifter på dine kolonner

[Dato] 25-10-2013, [Vare] Rød vase, [Stk.] 100, [Pris] 10, [I alt] 1000

Hermed samler du et ark, hvor alle data er fortløbende (det vil sige når du modtager nye data fra regionerne, skal du blot tilføje dem under data fra tidligere perioder).

I en tom kolonne i dit dataark tilføjer du beregningen =TEKST(A2;"MMMM"), for at få måned (samme formel kan bruges for år, her erstattes "MMMM" af "ÅÅÅÅ".

Formlen trækkes ned så alle dine data påvirkes heraf. Nu har du grundlaget for et udsnitsværktøj som opgør din omsætning pr. måned (og/eller år).

Herefter laver du en pivottabel på baggrund af hele datasættet inkl. dine beregnede kolonner (alle kolonner skal have overskrifter).

Dine værdier er i dette tilfælde "I alt", dine rækker kunne være "Vare". Når pivottabellen er markeret, fremgår en menu øverst der hedder "Analysér" (Office 2010 eller nyere).

Her klikker du på udsnitsværktøj og vælger "Måned" (og år, hvis det ønskes).

Nu har du et interaktivt ark, hvor brugeren via. Sharepoint selv kan sortere i de bagvedliggende data vha. simple knapper.

Alternativt til udsnitsværktøjet kan du indsætte en tidslinje som skal pege på din dato-kolonne.
Avatar billede finb Ekspert
25. oktober 2013 - 15:40 #2
En lidt enklere løsning er
Datavalidering
hvor folk kun kan indtaste en
af dig defineret måned.
Avatar billede MGA Praktikant
11. marts 2014 - 11:03 #3
Undskyld den lange lange svar tid - fik aldrig prøvet din løsning, men giver gerne point
Avatar billede finb Ekspert
11. marts 2014 - 17:09 #4
tak