Avatar billede simulu Juniormester
12. november 2013 - 23:05 Der er 11 kommentarer

Formateret comp. vha. win98. Hvad nu?

Hej

Jeg har formateret en winXP-comp. med en win98 cd (kunne ikke huske, hvordan man gjorde i XP), hvorefter det var min plan at installere win2000.

HDD er på ca. 114 gb står der efter at have kørt fdisk og formatering.

På et tidspunkt i installationen kommet dette på skærmen:

http://billedeupload.dk/images/Kd9Vo.jpg

Nogen, der kan være behjælpelig med, hvad der kan være galt?

Mvh Jan Andreasen
Avatar billede swiatecki Novice
13. november 2013 - 00:08 #1
Hvorfor i alverden vil du installere win2000? Er det en SATA disk?
Avatar billede cht22 Professor
13. november 2013 - 08:46 #2
Det kan være det grunden til at han vil installere Win2000 er pga. licenser ellers er der ingen god grund til at installere Win2000 frem for WinXP.

Kan din WinXP installationscd finde harddisken?
Avatar billede simulu Juniormester
13. november 2013 - 12:51 #3
Hej

Jeg forsøgte at installere XP efter formatering, men samme meddelelse, som på linket i min første besked, kommer frem.
Derfor forsøgte jeg i stedet at installere win2000 (som var på mask. fra ny). Med samme resultat som ovenstående.

Jeg kan starte op på hdd og få c:\

Mvh Jan
Avatar billede cht22 Professor
13. november 2013 - 14:58 #4
Det kan måske være nogle indstillinger i BIOS der gør det.

Ellers kan det være du skal bruge et andet program til at partitionere med.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2013 - 18:23 #5
Hvis disken er en sata, mangler du en sata driver til at lokalisere disken, og køre i sata mode.
Det er rigtigt at man i bios kan ændre, så en sata "ses" som en ide disk. Det kan hedde forskelligt fra bios til Bios.
"ide mode" eller AHCI som du så skal slå fra.
Vælger du at køre i ide mode vil harddisken arbejde lidt langsommere end hvis den køret i sata mode, da max hastighed for ide er 133 mbit i sekundet, hvor en sata1 kører 150 mbit i sekundet.
Avatar billede simulu Juniormester
13. november 2013 - 22:03 #6
Hej
Hdd hedder: Fujitsu MVH2120BH sata hard drive.
Prøver at lede efter en opdateret driver.
Jan
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2013 - 23:35 #7
Hvad hedder bundkortet i computeren?
Det er en sata bundkort driver du skal have, som lægges på en floppy eller usb pind, som du så installerer manuelt.
Der er her i førløbet http://www.asrock.com/SUPPORT/faq/20051118-02.jpg den skal installeres
Avatar billede simulu Juniormester
14. november 2013 - 22:17 #8
Tak for linket.
Hvordan finder jeg ud af, hvad bundkort jeg har, når jeg kun har adgang til bios?
Comp.model: Fujitsu Siemens Amillo si1520
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2013 - 13:01 #9
Har fundet denne side her http://support.ts.fujitsu.com/Download/ShowFiles.asp?LNG=EN&LNID=1&intlevel2=&intFehlercode=0&NavIDs=
Problemet er dog den kun har Xp og Vista drivere.
Så mit bud er at prøve Xp driveren til sata (AHCI controller)
Avatar billede simulu Juniormester
20. december 2013 - 19:52 #10
Hej
Tak for svar. Måtte opgive win98 og installere xp igen. Jeg formaterede comp. med xp-cd'en, hvilke gjorde at det var muligt at geninstallere det.
Jan
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2013 - 19:56 #11
Ok