Avatar billede fendt1975 Nybegynder
02. december 2013 - 09:25 Der er 5 kommentarer

Valg af NAS

Jeg står overfor at købe NAS, og er i syv sind.

Jeg ønsker at bruge den til multimediecenter, adgang udefra, backup m.v. (den aktive familie på 5). Forventer to diske på 3 TB. Jeg har mulighed for direkte tilkobling til TV via LAN.

Skal jeg vælge Qnap TS-269L - eller Synology DS214play. Jeg er i syv sind.

Jeg ville gerne opkoble online backup til "cloud" - nogen forslag hertil.

Jeg søger en driftssikker og stabil løsning. Vi har både Ipad, Iphone, Android, PC i hjemmet.

Lad mig høre.
Avatar billede ChapTs Nybegynder
02. december 2013 - 09:37 #1
Hm... Buffalo virker meget fint til os. Vi er en familie på 4 og har en Buffalo NAS server med 2 TB, som vi ofte ser film over via TV på LAN... :)
Avatar billede ChapTs Nybegynder
02. december 2013 - 09:37 #2
Vi bruger den desuden og til Backup og meget mere.
Avatar billede chalde Seniormester
02. december 2013 - 11:48 #3
Hvis du ønsker en meget alsidig NAS hvor der er stor fokus på udviklingen af firmwaren, så ville jeg personligt gå efter Synology.
De er stadig de førende når det gælder brugervenlighed og alsidighed på de softwaremæssige funktioner.

Synology har apps til ios og android (foto, video, musik, cloud) og de fungerer virkelig godt.
Der er forskellige muligheder for Cloud backup. Den der medfølger er desværre lidt halvpebret, men personligt bruger jeg Crashplan (ca. 35kr/måneden, ubegrænset plads). Se: http://www.hanselman.com/blog/HowToSetUpCrashPlanCloudBackupHeadlessOnASynologyNASBackupStrategies.aspx
At bruge den til central lagring er intet problem. Stort set alle protokoller er understøttet.

Der hvor Qnap'en er unik, er at den kan tilsluttes direkte med HDMI til et tv.

Hvis HDMI-delen ikke er påkrævet, så ville jeg vælge Synology'en grundet deres store fokus på udviklingen af Firmwaren og funktioner til den.

Jeg har kørt med min ds509+ i ca. 4 år og først nu er den ikke længere understøttet af opgraderinger. Selvom den er EOL og helt ude af support, så har Synology alligevel været flinke til at svare hvis man kontakter dem (har haft rodet med nogle småting under motorhjelmen man normalt ikke piller ved). Ligeledes sender de stadig opdateringer til de sikkerhedsmæssige dele af den (fik en så sent som for 2 uger siden).
Avatar billede fendt1975 Nybegynder
03. december 2013 - 01:34 #4
Tak chalde - for godt og informativt svar.

hdmi - hvis tv eller apple tv har adgang til nas - er resten så ikke teori
Avatar billede chalde Seniormester
03. december 2013 - 07:49 #5
#4 Ja, så er hdmi'en lige meget (sådan bruger jeg min med hhv. WD TV , XBMC og diverse mobile enheder).