Avatar billede louis4 Nybegynder
04. december 2013 - 00:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flytte data fra pc til mac

Hej

Jeg har en PC, der er på sammenbrudets rand. Og den er selvfølgelig ikke back'et op. Den skal udskiftes med en Mac computer af en eller anden art. Derfor har jeg brug for en ekstern harddisk eller noget lignende, så jeg kan flytte alle de mange gb med billeder og musik fra PC til Mac. Det drejer sig om ca 100 gb.

Jeg tænker, at det kan lade sig gøre, men at der sikkert er en masse faldgruber. Derfor vil jeg gerne høre, hvad jeg skal være opmærksom på og meget gerne et bud på en ekstern harddisk, der kan klare opgaven?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2013 - 07:54 #1
Den eksterne disk skal formateres til FAT32 filsystem for at Mac'en kan se den.
FAT32 understøtter ikke filstørrelser på over 4 GB, så hvis du har så store filer, får du brug for software som dette:

http://www.paragon-software.com/da/home/ntfs-mac/

Jeg har ikke afprøvet det, men de tilbyder en 10 dages prøveperiode.

Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2013 - 16:49 #2
En Mac kan åbenbart læse fra en NTFS formateret disk, men ikke skrive til den:

http://whirlpool.net.au/wiki/mac_external_hard_drive_formats

Så er der ingen problemer.
Avatar billede louis4 Nybegynder
04. december 2013 - 20:02 #3
Okay. Det er rigtigt gode input.

Jeg har jo brug for at flytte fra pc til mac. Vil FAT32 være det rigtige format? Altså, så PCen kan skrive til det format, og Mac'en kan kopiere indholdet?

Hvis jeg nu køber denne her: http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/harddiske-og-lagring/eksterne-harddiske/seagate-expansion-portable-1tb-u
Skal jeg så formattere den, før jeg kan bruge den? Og skal jeg formattere den eksterne fra en PC så?

Og tak for svarene.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2013 - 21:41 #4
Hvis disken ikke er formateret, skal det i første omgang være fra en pc. Både FAT32 og NTFS kan bruges, når pc skal skrive og Mac kun skal læse.
Hvis du skal flytte film eller andre store filer på 4 GB eller mere pr. stk. kan kun NTFS formatet bruges.
Mac kan ikke skrive til NTFS formatet, så efter flytning af filerne, kan du lade Mac formatere den i sit eget format. Så kan Mac både læse og skrive - også filer større end 4 GB.

Venlig hilsen
Avatar billede louis4 Nybegynder
16. april 2014 - 14:48 #5
Sorry det sene svar. Din hjælp hjalp.

Vil du have pointene så smid et svar.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. april 2014 - 18:06 #6
Godt at høre, at det virker.