Avatar billede 44fire44 Nybegynder
05. december 2013 - 12:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg i dropdown skal spawne ny dropdown

Hej venner

Jeg er igang med at editere noget old gammel ASP hvor jeg skal have tilføjet et input til en accessdatabase

Databasen består af en liste af brugere. Det nye der skal tilføjes er en Value som beskrive hvilke sprog de enkelte brugere de kan

Jeg påtænker at tilføje værdien til databasen som semikolonsepereret i en kolonne der hedder "Languages" - så Value fx. bliver: "Danish;Swedish;German;English"

Disse values skal vælges ud fra en Dropdownboks hvor standard value er null. Når der vælges andet end null skal der spawne en ny dropdown boks nedenunder. Og igen endnu en dropdownboks såfremt der vælges andet end null i dropdown boks nummer 2 osv osv.

Mit spørgsmål er:
Hvordan får jeg kodet dette stykke som 1: gemmer dataen semikolonsepereret i databasen
2: Som spawner en ny dropdownboks ved valg af en Value
3: Trækker den semikolonsepererede data ud fra databasen på en tilstødende side hvor brugeren skal redigeres, og automatisk viser dataen i det tilsvarende antal dropdown-bokse

Kringlet forklaring, men jeg er klar til at svare på spørgsmål hvis der skulle være nogle :)
Avatar billede keysersoze Guru
05. december 2013 - 14:07 #1
Det lyder som en ualmindelig dårlig løsning at vælge at gemme semikolonsepareret i en kolonne - det er trods alt en relationsdatabase du arbejde med. Du bør have en egentlig sprog-tabel med en række for hvert sprog og så en mange-til-mange tabel til at gemme id for sprog og bruger.

Hvad vil du bruge nye dropdownbokse til? Lav en multiselect i stedet for.

Disse ting til sammen gør at du kan oprette, rette og slette data i din nye tabel som med alle andre tabeller og dermed ikke skal koncentrere dig om underlige værdier delt med semikolon.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 07:36 #2
Du har ret. Jeg valgte en meget nemmere med checkboxe i stedet for
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 08:00 #3
Tak for hjælpen?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 10:04 #4
Nå - anmeldt.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
07. december 2013 - 13:58 #5
Hold da op.. Jeg fik da på intet svar på mit oprindelige spørgsmål. Jeg har stadig ikke fået en løsning til hvordan jeg laver den, grafisk noget pænere løsning, at få dropdownbokse til at spawne under hinanden. Jeg skulle bruge noget hurtigt og valgte derfor istedet en løsning med checkbokse istedet for.

Informationen gemmes - stadig - i den samme Access database, nu har jeg dog kun lavet ET felt og har givet samtlige checkbokse samme value - således at input netop gemmes sepereret - ikke med semikolon men almindeligt komma og mellemrum er godt nok til mig.
Avatar billede keysersoze Guru
07. december 2013 - 14:33 #6
Du får ikke kun et svar på dit spørgsmål - du får også at vide at din datastruktur mildest sagt er skæv og du får en rigtig telationel løsning på det.

Korrekt, du får ikke et kode eksempel du kan copy paste ind så du er færdig men da din foreslåede løsning set fra brugerens synspunkt ikke er normal opførsel på Web får du et alternativ brugerne kender til og som er lettere at implementere. Og som åbenbart også har inspireret dig til at tænke anderledes.

At du så alligevel har valgt en både teknisk- og datastrukturmæssigt skæv måde at udvikle på kunne jeg på forhånd ikke se - og så undetlige valg ønsker jeg alligevel ikke point for...