Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 07:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Forkert data postes i DB ved update

Hej eksperter

Jeg har en række checkbokse som jeg opdaterer på følgende måde:

<%
if rst("LanguageFI") = 1 then

response.write("<input id=""FIoff"" type=""hidden"" name=""LanguageFI"" value=""0""><input id=""FI"" type=""checkbox"" name=""LanguageFI"" value=""1"" checked>")
    else
response.write("<input id=""FIoff"" type=""hidden"" name=""LanguageFI"" value=""0""><input id=""FI"" type=""checkbox"" name=""LanguageFI"" value=""1"">")
    end if
%>

derefter har jeg lagt et script ind som skulle forhindre at der i databasen bliver skrevet "0, 1" såfremt at en checkboks ændres:

<script>
if(document.getElementById("FI").checked){
document.getElementById('FIoff').disabled = true; }
</script>

- men databasen bliver stadig tilskrevet med "0, 1" istedet for enten "1" eller "0" - Hvor har jeg lavet en fejl?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 08:00 #1
- eller er der en anden måde at automatisk kan få tilskrevet 0 i databasen hvis der ikke vælges noget?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 08:02 #2
Hvorfor i det hele taget have et hidden felt?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 08:06 #3
- hvis jeg ikke har et hiddenfelt, så bliver inputtet i databasen tomt fremfor at tilskrive 0
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 08:06 #4
Under normale omstændigheder er der vel ikke behov for at gemme at noget ikke er valg - så hvorfor gemme 0?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 08:10 #5
Resultatet skal være 1/0 = Ja/Nej
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 08:20 #6
- det er en gammel access database. Kan jeg lave et workaround der sætter value til at være 0 såfremt at der er unchecked?
Avatar billede lordnelson Seniormester
06. december 2013 - 08:33 #7
Kan du ikke bare sætte default værdi til nul , og hvis der kommer noget er den 1
men bortset fra det så giver du samme felt 2 værdier hver gang i dit script.
response.write("<input id=""FIoff"" type=""hidden"" name=""LanguageFI"" value=""0""><input id=""FI"" type=""checkbox"" name=""LanguageFI"" value=""1"" checked>")

Kan være dit Id er forskelligt men dit navner ikke !!
Begge stdet hedder feltet name=""LanguageFI""

Så skal du jo få 0, 1
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 08:45 #8
men hvad så hvis jeg ændrer værdien efterfølgende? - fra 1 til 0 fx? - hvis jeg gemmer den unchecked uden at lave hidden felt foran så bliver værdien tom igen
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 09:04 #9
Jeg forsøger mig nu med en True/False løsning istedet

<%
if rst("LanguageDK") = True then
response.write("<input type=""checkbox"" name=""LanguageDK"" value=""True"" checked>")
else
response.write("<input type=""checkbox"" name=""LanguageDK"" value=""True"">")
end if
%>

- men når jeg Submitter formen får jeg fejl med datatype mismatch

Microsoft JET Database Engine error '80040e07'
Data type mismatch in criteria expression.
/ExecuteSaveUpdate.asp, line 18

- linje 18 er min DB statement:
SET tabel=DbObj.Execute("INSERT INTO databasenavn (LanguageDK, LanguageSE, LanguageEN, LanguageDE, LanguageNL, LanguageFI) VALUES ('" & request.form("LanguageDK") & "','" & request.form("LanguageSE") & "','" & request.form("LanguageEN") & "','" & request.form("LanguageDE") & "','" & request.form("LanguageNL") & "','" & request.form("LanguageFI") & "')")

i Access databasen har jeg lavet feltet om til Yes/No - True/False
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 09:28 #10
Men hvorfor i det hele taget gemme data unødigt? Hvis du ikke har valgt noget gemmes ingen række overhovedet - og har du endelig behov for at ja/nej valg så benyt en datatype designet til formålet, nemlig en bool.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
06. december 2013 - 09:35 #11
Jeg fandt et alternativ. Lukker spm igen
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 09:37 #12
Og det blev?
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 11:16 #13
$(document).ready(function() {
  console.log('når vi hertil?')
  if ( !("placeholder" in document.createElement("input")) ) {
    console.log('min vi når hertil?')
    ..
  }
Avatar billede keysersoze Guru
06. december 2013 - 11:17 #14
Forkert tråd - men derfor er det stadig interessant hvordan du løste det.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
07. december 2013 - 14:00 #15
Jeg nøjedes med at kalde alle checkbokse det samme så den istedet for value 0, 1 tilskrev den med "Dansk, Engelsk" osv - det skulle være en hurtig løsning og det blev så denne.