Avatar billede Brugernavnoptaget Nybegynder
08. december 2013 - 00:17 Der er 6 kommentarer

Fremtidens IT sikkerhedsspecalister

Hej. Jeg har bemærket at IT-specalister (hacker/cracker) bliver mere eftertagtet i takt med cyber kriminaltet fra kriminelle og stater bliver mere udbredt. Derfor går jeg også tænker på om IT-specalister  i fremtiden bliver outsourcet eller holder virksomhederne dem her i Danmark?

Kunne nemlig selv godt tænke mig at være IT-specalist for PET eller forsvaret som de sidste par år har lagt annoncer ud hvor de søger hacker, hvilket vil være et mega fedt job!

Og til sidst, er der nogle der har en ide om hvad IT-specalister tjener nu om dage? mere eller mindre end software udvikler?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 00:56 #1
Hvis du vil være IT-sikkerheds specialist, så er der to ting du skal gøre dig klart:
1) det er en dårlig ide at gå direkte til IT-sikkerhed - du bør tage en uddannelse og få nogle års erfaring indenfor enten software udvikling eller netværksdrift inden du skifter over til IT-sikkerhed
2) hold dig lang væk fra kriminelle aktiviteter - de fleste job indenfor IT-sikkerhed kræver ren straffeattest og en pæn del af dem kræver også sikkerheds clearing fra relevant efterretningstjeneste - glem film hvor hackere for sjov bliver ansat i drømmejob
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 00:58 #2
Med hensyn til oursourcing, så er det ligesom med så meget andet - nogle steder outsources der og andre ikke - jeg vil tro at outsourcing indenfor IT-sikkerhed er mindre end indenfor software udvikling og IT-drift. Det er nogle steder for kritisk til at blive outsourcet.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 00:59 #3
Jeg tror at løn for IT-sikkerheds specialister varierer utroligt meget alt efter evner, uddannelse og erfaring.

Men de fleste ligger nok mellem 30000 og 60000.  :-)
Avatar billede Brugernavnoptaget Nybegynder
08. december 2013 - 20:18 #4
Great tak for et klasse svar Arne!

Men med hensyn til Uddannelse så tror jeg det bliver Datamatiker jeg starter op efter sommer og måske fortsætter med viderbygning.

Der findes også IT-sikkerhed som valgfag på datamatiker uddannelsen, er det noget man skal tag (og det værd) eller bare gå ren i software kodning?
Avatar billede Brugernavnoptaget Nybegynder
08. december 2013 - 20:56 #5
Med hensyn til lønnen, så har jeg fundet en god statistik for de forskellige it-stillinger her hvis andre skulle intresser sig for det os: http://www.computerworld.dk/art/200643/loenstatistik-2011-saa-meget-faar-du-i-loen-som-it-ansat

Den stiger nok i takt med flere cyberangreb
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2013 - 22:01 #6
Check indholdet af det kursus. Hvis det bare er bla bla, saa vil jeg anbefale noget mere software udvikling eller noget mere netvaerk. Men maaske har de noget relevant at fortaelle. Jeg er dog skeptisk.