Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 09:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Driver til Samsung skærm

Med Microsofts beslutning om per april 2014 at udfase opdateringer til Win XP har jeg købt ny computer for at kunne køre Win 7, idet min gamle ikke kan trække et sådan styresystem.

Jeg har en aldeles velfungerende 17 tommer Samsung SyncMaster 757DFX skærm (altså ikke fladskærm), som jeg ikke umiddelbart kan se, at jeg skulle skille mig af med i samme omgang. Men de drivers, der blev leveret med skærmen for 9-10 år siden omfatter selvsagt ikke nogen Win 7 drivere.

Derfor: Er der nogen, der eventuelt kan fortælle mig, hvor en mulig driver kan findes (hvis nogen sådan altså overhovedet eksisterer)? Jeg har forsøgt diverse steder, herunder http://www.official-drivers.com (Samsung Drivers Download Center), men uden held.

Lige nu kører jeg 64 bit Win 7 version, men jeg har også en 32 bit Win 7 CD liggende.
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2013 - 09:38 #1
Skærme bruger generelt ikke drivere som sådan. Det eneste sådan en gør er at fortælle systemet hvilket opløsninger og refresh rates en skærm understøtter. Måske kan Windows 7 identificere det selv, måske ikke - så det kan være en idé selv at huske på, hvad du brugte på den gamle computer. Men skærmen burde fungere helt fint uden nogen drivere.
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 10:06 #2
@viperine: Ifølge Enhedshåndteringen fremstår skærmen som en 'Standard PnP skærm'. Det tolker jeg som, at skærmen ikke er blevet korrekt identificeret af Win 7, og at der derfor er behov for installation af en specifik driver.

Når jeg overhovedet har behov herfor, så skyldes det, at jeg ikke kan få fontene til at stå lige så pænt, som på min gamle computer - uanset, hvor meget jeg end ændrer på Visuelle effekter under Computer -> Egenskaber -> Avancerede systemindstillinger -> Ydeevne (faneblad 'Avanceret').
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2013 - 10:32 #3
Standard PnP er helt normalt. Min gamle Philips E107 CRT-skærm stod aldrig til andet. Et VGA-signal er et VGA-signal - og en skærm burde ikke kunne vise skrifttyper anderledes. Det lyder som om problemet er andetsteds. Du har valgt samme opløsning som på WXP?

Har du også tjekket/justeret ClearType indstillinger på W8? De kan fås frem ved at søge på "cleartype" i indstillinger.

Ellers, har du mulighed for at tage et screenshot af fontene og se dem på en anden skærm? Evt. uploade billedet til nettet og kigge på det fra en anden persons computer. Hvis fontene stadig er grimme, er det åbenlyst ikke skærmens skyld.
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 10:45 #4
@viperine: Jeg har lige justeret lidt i ClearType-tekstoptimering, som jeg ikke kendte noget til, og det forbedrer så sandelig fontenes fremtoning, specielt i et program, jeg ikke kan undvære, og hvor den forrige fremtoning var mest grel. Så tak for det hint.
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 10:51 #5
Hvordan giver jeg dig egentlig point, viperine?
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2013 - 11:45 #6
Jeg skal lægge et svar først, sådan her.

Er tingene da gode nok nu, eller kun bedre end før?
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 13:34 #7
Jeg vil sige, at tingene er gode nok nu. Situationen er i hvert fald meget bedre, end tidligere: Ikke alene er fontenes fremtoning forbedret, men nu ved jeg også, hvorledes jeg fremover kan justere dem. Så tak for hjælpen.
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 14:43 #8
Og så måske alligevel er tingene ikke gode nok nu: Kontrasten mellem baggrundshvid og teksten er ubehagelig, og det er ikke noget, der kan afhjælpes ved justering heraf på selve skærmen. Det baggrundshvide dominerer. Derudover så forekommer fontene stadig noget uskarpe i nogle programmer, for eksempel Windows Mail, uanset om ClearTypes er slået til eller fra. Jeg kan mærke, at mine øjne er på overarbejde.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2013 - 16:43 #9
En helt ny Asus. Så det er nok din skærm der ikke kan klare de sikkert højere opløsninger på nye Computere??
http://gratisupload.dk/vis_billede/705129/
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2013 - 17:10 #10
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 18:26 #11
@poko1: Dine to billeder står nu egentlig ganske udmærket på min skærm, selvom den kun kører 1024 x 768. Eller misforstår jeg pointen med dine links?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2013 - 18:43 #12
Det var såmænd bare til orientering Det første link fortæller at det er standard at bruge PNP det andet er skåret ned fra 1920 X 1080 til 1200 X 675 så det ville jo bliv utroligt meget bedre hvis du kunne se det på en skærm med en højere opløsning du vil altid få et dårligt billede ved den opløsning du kører
Avatar billede John Fredsted Mester
09. december 2013 - 18:49 #13
@poko1: Fint vedrørende PnP, tak for det. Og vedrørende opløsning: Jeg er også efterhånden ved at være klar over, at det sikkert er bedst, at jeg alligevel snart får en ny skærm.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2013 - 19:00 #14
husk lige at acceptere #6

http://gratisupload.dk/vis_billede/702068/
jeg samler ikke
Avatar billede John Fredsted Mester
10. december 2013 - 07:58 #15
@poko1: Tak for hjælpen med pointgivningen. Jeg undrede mig også i går over, at bjælken forblev gul, frem for grøn, selvom jeg syntes, jeg havde accepteret svaret.