Avatar billede mj72 Juniormester
10. december 2013 - 08:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tegning på www med mange links - evt. med animation

Jeg vil gerne lægge en stor tegning (oversigtskort) på hjemmesiden, hvor man kan klikke på del-elementer og gå til simple html-sider.

Evt. kan man også ved mouse-over få lyst elementet op.

I gamle dage ville man sikkert bruge Flash, men er der en lettere måde?

Af hensyn til tablets og smartphones skal formatet måske også være et andet end Flash?
Avatar billede ChristianLeicht Nybegynder
10. december 2013 - 08:35 #1
Jeg vil bruge javascript, for at opnå kompabilitet på flere enheder.
Der findes gratis biblioteker der kan implementere dette, blandt andet: http://mark-rolich.github.io/Magnifier.js/
Avatar billede Slater Ekspert
10. december 2013 - 08:54 #2
Hvis du vil kunne lyse områder af et kort op, som ikke nødvendigvis er rektangulære, så kan det ikke lade sig gøre i gammeldags Javascript og billeder. Ikke uden noget ineffektivt fiksfakseri, f.eks. en masse absolut positionerede, transparente PNG'er og et image map på.

Den "rigtige" måde må være med HTML5 og canvas, som kan alle de ting Flash blev brugt til før, men uden plugins og kompatibelt med alle moderne browsere og telefoner. Men jeg må indrømme jeg stadig ikke helt har fået sat mig ind i det.

Google har dog for nyligt udviklet et værktøj til netop denne slags. Det er godt nok mest rettet mod at lave reklamer, men mon ikke det kan bruges? Jeg ved det egentlig ikke, men det er da et kig værd:

https://www.google.com/webdesigner/
Avatar billede mj72 Juniormester
29. december 2013 - 15:09 #3
Hej viperine

Din svar kommer vist nærmest - vil du lægge et svar?

Mange tak til begge!
Avatar billede Slater Ekspert
29. december 2013 - 20:58 #4
S'gerne. Held og lykke.