Avatar billede simon1996 Nybegynder
21. december 2013 - 11:47 Der er 7 kommentarer

Dårlig forstærker?

Hej, håber der er nogle der har forstand på forstærkere og højttalere. Jeg har købt en brugt Denon PMA-757 forstærker, som jeg har brugt til mine Jamo D265 højttalere.
Men efter lidt tid hvor jeg har spillet musik på højttalerne begyndte musik kvaliteten at blive meget dårlig, samtidig med at noget af "stoffet" der sidder på basenhederne falder af.
Jeg har efter brugt en phillips forstærker, som kan spille perfekt med højttalerne.
Kan dette skyldes at den Denon forstærker jeg har brugt er meget dårlig, eller hvad skyldes dette?

Specifikationer på forstærker: http://www.classic-audio.com/denon-pma757-p-717.html
Specifikationer på højttaler: 3 vejs, 265 watt, 150 RMS, 4-8 ohm, 12" bass.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2013 - 11:55 #1
Du har vel spillet for højt med Denon forstærkeren, så ophænget på bassen er gået i stykker?
Denon er efter min mening en god forstærker, så jeg tvivler på at problemet ligger der.
Har Denon forstærkeren ikke en større udgangs effekt end Philips forstærkeren?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2013 - 11:56 #2
Havde selv nogle Daki højttalere hvor kantophænget smuldrede
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2013 - 12:15 #3
Er det noget af det grå eller er det den sorte gummikant, der er ved at falde af?

Problemer med "dårlig lyd" fra ældre forstærkere skyldes ofte skidt i potentiometer eller drejeknapperne til diskant og/eller bas. Oxydering, dvs. belægninger på de steder, hvor højttalerkablerne forbindes, kan også resultere i dårlig lyd. Prøv med slukket forstærker at dreje de tre knapper frem og tilbage mellem yderstillingerne mange gange.

Forstærkere af den type holder næsten uendeligt, og problemer skyldes meget sjældent komponenter, der bliver "dårlige".

Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.analogbo.dk/TypiskeFejl.html
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2013 - 12:26 #4
#3 Jeg er helt enig.

Har selv en gammel NAD 3140 fra 1981, som jeg ind imellem skal motionere på både volume, diskant,bas og også vælgeren til signalkilde. Jeg tror ikke der er problemer ud over dette med din Denon.
Avatar billede simon1996 Nybegynder
21. december 2013 - 13:43 #5
Okay mange tak for de hurtige svar, jeg vil prøve at gøre det foreslåede.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. december 2013 - 15:09 #6
Afhængig af alder, kan ophængene på dine Jamo'er også være mørnet med tiden. Så smuldrer de uanset om du spiller dem med en clock-radio.
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2013 - 00:40 #7
Simon1996 siger i sit spørgsmål: "Jeg har efter brugt en phillips forstærker, som kan spille perfekt med højttalerne

Jeg tolker det, så det betyder, at højttalerne lyder OK med den Philips-forstærker, han har prøvet, og at grunden til den dårligere lyd må findes i forstærkeren.

Det betyder ikke nødvendigvis, at højttalerne er OK, især ikke med hans ord om, at [i]"... "stoffet" der sidder på basenhederne falder af".[/i)

Så måske, Simon1996, du kunne fortælle os lidt mere om, hvad det er, der falder af basenhederne?