Avatar billede limes_planum Praktikant
04. januar 2014 - 12:26 Der er 8 kommentarer

Hvad er "non-class type" i forbindelse med enum-access og char-pointer?

Jeg har denne kode, og vil gerne assigne de to værdier (suit og vlaue) til en kortspils-vektor:

#include <iostream>
#include <vector>
#include <string>

using namespace std;

typedef struct card{
enum suit {hearts, diamonds, clubs, spades};
const char* cardValues[];
int value;
}card;

const char* cardValues[] = {
    "hearts",
    "diamonds",
    "clubs",
    "spades"
};

int main()
{
vector<string> cardVector;
card * tempCard = new card();

    //write out card game:
    for(int j=0; j<4; j++){
            for(int i=1; i<14; i++){
                    tempCard->cardValues[j];
                    //tempCard->suit = j;
                    tempCard->value = i;
                    //card.suit = j;
                    //card.value = i;
                cardVector.assign((tempCard->cardValues).str()+(tempCard->value).str());
            cout << cardVector.push_back(); << endl;
            }
    return 0;
}

- - -

Af dette får jeg denne første linje i min fejlmeddelse:
...error: request for member 'str' in 'tempCard->card::cardValues', which is of non-class type 'const char* [0]'|

Hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2014 - 15:16 #1
cardValues er en char[] og du kan ikke kalde str() paa en char[]

jeg gaetter paa at .str() bare skal slettes
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. januar 2014 - 15:07 #2
ok, prøvede det:
error: no matching function for call to 'std::vector<std::basic_string<char> >::assign(const char**)'|
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2014 - 15:49 #3
hvad med:

cardVector.assign(string(tempCard->cardValues) + string(tempCard->value));
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2014 - 15:50 #4
no - det passer heller ikke med assign

hvad vil du med den kode?
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. januar 2014 - 18:13 #5
to be honest, så er det en del af nogle eksamensforberedelser - men da eksemplet er ret klassisk, giver det ret god mening herinde [spurgte også om noget lignende inde på stack overflow, og der gik de meltdown over at det havde studie-relationer :-/ ]

Kernen i det er at jeg gerne vil tilgå/assigne suit-enumen sammen med value'en, for derefter at lægge dem ind på en samlet vector-plads (evt. ved at concate dem først måske, nu jeg tænker over det?)

Har googlet mig frem til en masse eksempler på hvordan man instantierer både struct og enum -> men kun hver for sig ... her kræver opgaven at man bruger struct'en og enum i samme kodestump (desværre er workarounds ikke mulige -> opgaven lyder som ovenstående)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2014 - 18:22 #6
altsaa som jeg laeser dokumentatione er der to overloads af assign - begge med 2 argumenter

hvilken af de to tilsigter du at bruge og med hvilke vaerdier?
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. januar 2014 - 18:55 #7
hov, hvad? ... er netop har gået fra CodeBlocks over til  MS Visual Studio, hvor den helt samme kode nu også brokker sig over linjen;

const char* cardValues[];

... ved ikke rigtig hvordan jeg skal tackle den herfra - lukker eventuelt snart spørgsmålet, med mindre du har en kommentar/løsning?
Avatar billede limes_planum Praktikant
05. januar 2014 - 19:17 #8
Vedr. dit svar (kommentar #6) - så kigger jeg lige på det først - skrev kommentar #7 før jeg læste #6