16. januar 2014 - 19:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør en facebook like knop?

Jeg har indtil nu ikke været igang med facebook og ved stort set ikke noget om det.  Men jeg hjælper, som frivillig (og amatør) en organisation (i Holland/Belgien) med at udvikle deres hjemmeside.  Den organisation har en facebook konto (som jeg har blandet mig udenom), og nu har man bedt om på hjemmesiden at få en knop der linker til facebook kontoen og at få en 'like' knop.  Linket til facebook var ikke noget problem.  (Jeg tog et billed af den blå dims med f i og gjorde det til en 'button' med link til facebook kontoens url.)

Men før jeg begynder på 'like' knappen vil jeg prøve at forstå hvilke funktioner sådan en skal have.  (Det har organisationen ikke rigtigt kunne forklare.)

En funktion er vel den at være en simpel tæller, der skal huske hvor mange der i tidens løb har klikket på knappen og vise antallet.

Men der synes at være endnu en funktion:  Hvis Hans Jensen har en facebook konto og han så klikker på 'like' knappen på vores hjemmeside, så registreres der på  Hans Jensen's facebook konto et link til vores hjemmeside, og dette link sendes til Hans Jensen's facebook venner som en slags anbefaling for hjemmesiden.  Er det nogenlunde rigtigt forstået?

Jeg har fundet et antal 'plugins' der skulle kunne implementere en 'like' knap, men ud over at installere sådan en plugin på hjemmesiden, skal hjemmesiden så på en eller anden måde registreres hos facebook?  Det vil jeg helst undgå.  Hvis der skal ske en registrering, kan det så foregå via foreningens facebook konto?

Som det fremgår er jeg temmelig meget i vildråde.  Jeg vil værdsætte jeres hjælp.
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2014 - 21:38 #1
Det er sådan set ret simpelt: Du tager bare like knappen direkte fra Facebook her: https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-button/

Og nej, du behøver ikke registrere noget. Det der sker er bare, at folk der trykker på knappen liker den sætter den til at pege på med deres profiler.
Avatar billede am2oft Praktikant
16. januar 2014 - 21:57 #2
16. januar 2014 - 23:02 #3
am2oft, jeg har kikket på dit link, og det forklarer et par ting.  viperine, på det link du viser har jeg allerede været, men for at få koden skal man logge ind, og jeg har ingen login og jeg prøver at undgå at oprette en facebook konto for at få en login.
Avatar billede Slater Ekspert
17. januar 2014 - 08:20 #4
Okay. Hvorfor er det et problem at oprette en falsk profil, bare for at hente et stykke kode?

Anyway, her er koden (HTML5 udgave)

<div id="fb-root"></div>
<script>(function(d, s, id) {
  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
  if (d.getElementById(id)) return;
  js = d.createElement(s); js.id = id;
  js.src = "//connect.facebook.net/en_GB/all.js#xfbml=1";
  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));</script>

<div class="fb-like" data-href="http://www.google.com" data-layout="standard" data-action="like" data-show-faces="true" data-share="true"></div>

Du skal bare udskifte "http://google.com/" med den side du vil kunne like.
17. januar 2014 - 13:28 #5
#4, tak for koden.  Nu skal jeg bare finde ud af hvor jeg skal placere den, men det er en anden sag.  Må jeg bede om svar fra begge?
Avatar billede am2oft Praktikant
17. januar 2014 - 14:02 #6
Hej
Samler ikke point så behold dem bare selv.

Du kan læse mere om hvor koden skal sættes ind her,

https://developers.facebook.com/docs/plugins/#!/docs/plugins

Mvh.
19. januar 2014 - 20:42 #7
Ok, ingen svar, så for at få spørgsmået lukket er her mit eget svar.