Avatar billede slammer11 Novice
19. januar 2014 - 22:39 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows 8 kører i loop efter tilføjelse af ekstra ram.

Hej eksperter.

Jeg kører windows 8.1 pro. 64 bit. Har så købt 2x4 gb ekstra ram og sat i min maskine. Når jeg så starter min pc, finder den fint de nye ram plus de gamle, så der nu total er 12 gb ram. Altser ingen fejl lyde under start og mit bundkort understøtter op til 16 gb ram. Så det er ok. Men windows starter ikke op, men går i en slags fejl mode, hvor den prøver at indsamle oplysninger om min pc, for at reparere dem. Så langt kommer den dog ikke. Den går bare ned og booter op igen. Og så starter det hele forfra. Jeg får heller ingen mulighed for at få den til at starte op i fejlsikret tilstand.

Skal jeg have en anden version af windows 8 tror i?.

Venlig hilsen

Ejnar Jensen.
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2014 - 22:50 #1
Sammensætning af RAM i en computer kan give flere problemer. Mange af dem skyldes, at sammenblanding af to forskellige fabrikater eller størrelsen på blokkene ikke kan arbejde sammen. Andre problemer kan skyldes, at blokkene skal sættes i bestemte slots for at virke sammen.

Hvilket bundkort har du?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2014 - 22:53 #2
Kan den køre med kun de nye ram i?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2014 - 22:57 #3
Kører de to sæt ram blokke med samme bit hastighed?
Og understøtter bundkortet de nye ram's bit hastighed?
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
19. januar 2014 - 23:52 #4
Kan være du bliver nødt til en total reinstall.

Nogle gange fucker windows bare op, uden det er ram problemer.

Prøv at bytte rundt på dem. Typisk hvis du har 4 RAM pladser, skal de være parvis ens. Dvs. de skal isættes.... RAM1 (blå), RAM2 (sort), RAM3 (blå) og RAM4 (sort), således: 2GB, 4 GB, 2 GB, 4 GB. Kommer an på, hvad dit bundkort siger.

Prøv at sætte kun de 2 nye i, og gå ind i BIOS, og sæt dem til f.eks. XMP profil. Prøv dernæst med alle 4 i, også ind i BIOS, og se hvad hastighed de så er sat til. Så burde det virke. Kan jo være, at de nye ikke understøttes af dit bundkort, og så kommer boot ikke ind i windows.
Avatar billede slammer11 Novice
20. januar 2014 - 08:15 #5
Tak for alle jeres svar.

Har testet det i har skrevet. Intet virker. Men pc'en kan stadig godt se de nye ram. En reinstalation af windows, får jeg heller ikke mulighed for. Den kører også bare i ring, uden mulighed for noget som helst. Det sidste jeg prøvede var, kun at en ny ram blok i, med 4 gb, ligesom jeg havde før med de gamle ram, men den gik heller ikke.

De nye ram kører med samme hastighed som de gamle. 1333 Mhz. Dette ses også i bios.

Mit bundkort er et: Gigabyte - GA-P55A-UD3.
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
20. januar 2014 - 16:49 #6
Du får da altid mulighed for install.

Sæt din dvd skive i drevet, og tryk enter ved opstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. januar 2014 - 17:21 #7
Jeg har aldrig måttet installere styresystemet om fordi jeg har tilført mere ram.

#5 De nye ram må være defekte.
Formoder den kan kører uden problemer med kun de gamle ram i ikke?
Avatar billede HKW Nybegynder
20. januar 2014 - 17:30 #8
Har du prøvet nulstilling af cmos?
Avatar billede BimmmmeR Juniormester
20. januar 2014 - 17:45 #9
Præcis. Ellers også prøv at tage batteriet ud af bundkortet og sæt et nyt i med det samme. Det hedder typisk CR 2032.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2014 - 19:22 #10
Nogle gange vil et bundkort simpelthen bare ikke køre sammen med bestemte RAM-blokke. Det sker, men det er sjældent.

Heller ikke jeg har nogensinde været ude for, at inkompatible RAM-blokke har givet grund til geninstallation af styresystemet.

Som jeg skrev i indlæg #1, støder man ofte på problemer, hvis man sætter uens RAM-blokke i et bundkort, der som dit er beregnet til at køre dual channel memory. For at undgå den slags skal man anvende 100% identiske blokke.

Her er en liste over de RAM-blokke, som Gigabyte har testet og kan sige godt for:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-p55a-ud3.pdf

Det betyder dog ikke, at andre RAM-blokke ikke kan benyttes, men læg mærke til, at der på listen kun er 2 4GB-blokke.
Avatar billede slammer11 Novice
21. januar 2014 - 09:08 #11
Hej alle og tak for svar.

Pc'en kører fint med de gamle ram. Men lige så snart jeg sætter de nye i, så går det galt.

Kan det være noget med, at jeg skal have en anden version af Windows 8, som der kan håndtere over 4 gb?. Nu kører jeg Windows 8.1 pro. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx#physical_memory_limits_windows_8

Når jeg sætter instalations dvd'en i pc'en, så går den i gang med at indsamle oplysninger om systemet, helt af sig selv. Der er ikke mulighed for at vælge noget. Men også her begynder den bare at køre i ring.

Nulstilling af cmos har jeg dog i gjort.

Måske jeg bare skal have nyt bundkort og processor. Det vil godt nok være trals. :-)
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 11:52 #12
En anden udgave af Windows vil ikke hjælpe. Det er helt klart et hardwareproblem. Der er problemer med at tilgå rammene. Hvis du kunne komme så langt som at køre en memory test, så ville den vise en masse fejl.
Avatar billede milter Ekspert
21. januar 2014 - 12:51 #13
#11.

Du skriver i indledningen, at du har Windows 8.1 pro. 64 bit. Det med understøttelse af max 4GB gælder kun for 32 bit Windows, så du behøver ikke nyt styresystem.

Dit bundkort findes i en version 1.0 og en version 2.0. Hvis du kigger på Gigabytes side om bundkortet, vil du se, at der findes BIOS-opdateringer til begge versioner, og den sidste, version F11, beskrives således: "1.Enhanced memory compatibility".

Måske kan en opdatering af BIOS hjælpe dig. Men pas på, en BIOS-opdatering, som går galt, kan resultere i en død computer.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3242#bios
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 14:17 #14
Det er jo heller ikke Windows 95. Så selv om du installerede for meget ram, så ville Windows ikke gå i sort :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2014 - 17:11 #15
Du skal bare have nogle ram som der er identiske med de gamle, så burde det spille.
Avatar billede slammer11 Novice
03. februar 2014 - 10:26 #16
Og hvordan er det nu lige at man gir de point her. Tak for alle svar. :-)
Avatar billede slammer11 Novice
03. februar 2014 - 10:28 #17
Ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2014 - 12:22 #18
Velbekomme. Du beder som "svar" fra dem du vil give point og accepterer disse svar.
Avatar billede slammer11 Novice
18. februar 2014 - 07:03 #19
Fandt nogle gamle ram der kunne bruges.
Avatar billede btp Nybegynder
06. maj 2016 - 00:13 #20
Jeg har samme problem og ikke kun ram men også hdd.
har prøvet alt og mener alt, har prøvet de gamle ram og gl. hdd uden held. prøver også med win 7 den kør også bare i ring og kommer ikke vider. har også lavet andre indstillinger i bios intet hjælper... Win 8= skod..