Avatar billede hoejgaard Juniormester
21. januar 2014 - 18:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQL syntax fejl

Hej,
Jeg får denne fejl:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'by,bopael,fasttlf,mobiltlf,abbtype,oprettet) VALUES('m','i','c','4','2311','kob'' at line 1

og min kode er denne:

$sql="INSERT INTO kunder(fnavn,enavn,gade,husnr,postnr,by,bopael,fasttlf,mobiltlf,abbtype,oprettet)
VALUES('$_POST[fnavn]','$_POST[enavn]','$_POST[gade]','$_POST[husnr]','$_POST[p]','$_POST[b]','$_POST[bopael]','$_POST[ftlf]','$_POST[mtlf]','$_POST[abbtype]','$_POST[dato1]')";

$result = mysql_query($sql) or die(mysql_error());

En der kan sige hvor fejlen er ??
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. januar 2014 - 18:33 #1
by er et reseveret ord, omdøb kollonnen til bynavn
Avatar billede hoejgaard Juniormester
21. januar 2014 - 19:34 #2
takker :-)
Avatar billede hoejgaard Juniormester
21. januar 2014 - 19:35 #3
læg et svar og du får points
Avatar billede repox Seniormester
22. januar 2014 - 08:14 #4
Når man anvender reserverede ord kan man omslutte dem med `

Så vil der i stedet stå `by` og MySQL er klar over at det ikke er en del af syntaksen.

Meget handy at vide, hvis man ikke vil omdøbe sine feltnavne.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. januar 2014 - 18:37 #5
>læg et svar og du får points
tak for tilbudet, jeg har ikke noget at bruge dem til, læg selv et svar og accepter, så spørgsmålet lukkes

>Når man anvender reserverede ord kan man omslutte dem med `
ganske korrekt, men som Arne_v skrev i denne http://www.eksperten.dk/spm/974576 #14
>>Man er også sikker på at ens SQL er MySQL specifik.<<
og når man tænker på at gøre sin code portabel ved bla at anvende PDO som API, vil jeg hellere omdøbe kollonnen, og dermed minimerer specifik mysql syntax, selvom man stadig avender kommandoer/functioner der kun er understøttet af mysql.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2014 - 18:55 #6
Jeg omtaler det ogsaa her:
  http://www.eksperten.dk/guide/991
Avatar billede hoejgaard Juniormester
08. januar 2015 - 23:33 #7
Lukker
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2015 - 01:41 #8
var det med vilje du selv tog point?