Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 09:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Store data mængder, et bedre alternativ?

Hej Eksperter

Jeg sidder med et excel ark med nu over 20.000 linier. Har været inde og læse lidt, og efter hvad jeg kan læse mig frem til er excel ikke brugbart efter 10.000 linier (incl beregninger).

Jeg har i et sheet alle mine beregninger, og et andet sheet med den rå data, men det køre simpelthen for langsomt.
Jeg har prøvet alt hvad der kan gøres for at få programmet til at køre hurtigere, men uden den store forbedring.

Nogen der kender et program/database der kunne være et alternativ? Access er dog ikke en mulighed.

Jeg skal bruge programmet til at udarbejde rapporter ud fra den rå data, baseret på de udregninger jeg har lavet.
27. januar 2014 - 09:50 #1
Velkommen til E. ...

Psssst: Hvilken Excell version ?
Ligger dine DATA/Fil lokalt på PC'en eller via en netværkssted ?
Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 09:54 #2
Det er Excel 2007

De ligger på det lokale netværk. Har dog prøvet at køre fra min pc lokalt, men uden den store forbedring.

Har også slået automatisk opdatering af celler fra for at undgå den udregner på ny, hver gang man ændre en celle.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. januar 2014 - 10:03 #3
Hvor er det, at det tager tid?
- Ved åbning af filen eller ...
Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 10:20 #4
Det er hver gang jeg ændre i en celle at den skal bruge lang tid på at opdatere beregningerne.

linierne lige nu er på +20.000, og det er kun for 4 uger. Om 5 måneder vil den være over 100.000 linier.

Arket er opbygget således at den går ind og finder data fra en given periode, fx for uge 2 i januar. Men den bliver stadigvæk nødt til at løbe alle linier igennem for at finde data for den given periode, hvilket gør det meget langsomt.

Jeg bruger "SUMIFS" og "COUNTIFS". Er der andre løsninger der kan være hurtigere?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. januar 2014 - 10:31 #5
Ok - måske ville VBA være hurtigere.

Har du prøvet med en reparation af filen?
Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 10:42 #6
Det tænker jeg også. Der findes ikke en mere brugervenlig løsning? Der er flere mennesker der skal have fingre i den fil, og derfor er VBA ikke en løsning hvor alle kan være med desværre.

Reparere filen?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. januar 2014 - 10:48 #7
Vedr. VBA, det kommer jo lidt an på, hvad man skal have fingre i og hvad VBA skal udføre.

Reparation - hvis du åbner filen på basis af Excel og ikke dobbeltklikker.
På Åbn-knappen er der "valg-pil", hvor et af valgene er Reparation.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
27. januar 2014 - 10:54 #8
Jeg vil nok foreslå dig at få det over i en database.

Det er noget nemmere/hurtigere at arbejde med sådanne mængder der, plus man kan lave et webinterface, så alle kan arbejde med det på en gang, uden at rende ind i noget med låste filer osv..

Der er nærmest uanede muligheder hvis du smider det over i en database.
Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 11:45 #9
tak supertekst, reparationen gav faktisk en markant forbedring, desværre tror jeg kun den er midlertidig. Men tak!
Avatar billede wind25 Nybegynder
27. januar 2014 - 11:47 #10
therealyoda hvilken database vil du foreslå? For et webinterface vil bestemt også være en løsning
Avatar billede supertekst Ekspert
27. januar 2014 - 11:53 #11
Selv tak..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
27. januar 2014 - 12:58 #12
Det kommer jo an på kendskab osv.

Personligt ville jeg smide data i en MySQL database - og så lave et webinterface til at trække de tal og opdatere de ting du har brug for ..

evt. kan man jo så også lave noget log-ind og logging så man kan se hvem der har ændret hvilke data osv.

men du burde kunne forbinde til MySql fra nærmest ethvert programmeringssprog eller script sprog - så du kan lave webinterface i alt fra Java, Php, Asp, .Net, C++ osv..

Det er jo alt efter hvad du har erfaring i ..
Avatar billede finb Ekspert
27. januar 2014 - 16:34 #13
Slå Beregning fra,
så den kun beregner,
når du trykker på tasten F9
Avatar billede supertekst Ekspert
29. januar 2014 - 11:02 #14
Svar iflg. aftale