Avatar billede Morten_aasted Nybegynder
07. februar 2014 - 10:37 Der er 2 kommentarer

SQL Query via tcp/ip socket

Hej
Jeg arbejder lidt på at forbinde noget PLC udstyr op mod SQL.
Når jeg hidtil har gjort dette har der altid ligget en tredjeparts komponent på serveren, der fungerer som driver, via feks. ODBC

Jeg har set det gjort uden, men er lidt i tvivl om fremgangsmåden.

Det eneste man har mulighed for fra PLC udstyret er at sende og modtage tekst, i stil med hyperterminal.
Der må jo så ligge nogen stored procedures der kan håndtere dette.

Er der nogen der kunne have en ide til at komme rigtigt i gang her?

Vh. Morten
Avatar billede supertekst Ekspert
07. februar 2014 - 10:54 #1
Har du prøvet at Google?
Avatar billede janrou Nybegynder
07. februar 2014 - 11:05 #2
Man kan ikke tilgå en SQL-server direkte. Den har et management studio eller ODBC driver tilgang e.l. Stored procedures er i MS-SQL programmer, der går direkte på tabeller og kan lave alverdens smarte ting hurtigt. De kan ikke præsentere data på et interface, medmindre det er ODBC eller lignende.

Det er også en dårlig løsning. Sæt en standard OPC server op (tredjeparts komponent), så I frit kan vælge PLC og kan skifte SQL-serveren ud. At gøre det uden, er at forhindre fornuftigt vedligehold af produktionslinjen på den lange bane, der typisk holder længere end man tror.