Avatar billede joki Juniormester
06. marts 2014 - 22:04 Der er 3 kommentarer

Primær nøgle i partnummer database

Hej

Jeg skal lave en database som indeholder partnumre.
Benytter man partnummeret som nøgle selvom det er en string?
Eller anbefales det at bruge et numerisk id?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. marts 2014 - 22:13 #1
Hvor serioest er det?

Skal du have en database hvor stoerelsen maales i TB op at koere, saa vil PK og FK som er numeriske nok vaere godt (det svaerger de database arkitekter jeg kender ihvertfald til).

Taler vi om en skole opgave eller en lille virksomhed, saa vil jeg anbefale det simple design og bruge partnummer som key. Alt andet lige vil det give en simplere applikations kode.

Er det sundt at anbefale en loesning til skole opgaver og en anden loesning til store databaser? Jeg mener godt at kunne forsvare det. Hvis man skal laere noget basal database design (normalisering etc.), SQL og noget simpel database programmering - saa er det en distraktion for det vaesentlige at forsoege at optimere database performance.
Avatar billede joki Juniormester
07. marts 2014 - 06:52 #2
Tak Arne. Det er en opgave til den virkelige verden :-) Det er ikke i nærmeden af TB, men kan nu godt lide at tingene er lavet teoretisk korrekt. Jeg mener bare at have list hos microsoft at deres på sql server var det helt normalt med strings som nøgle.

Smid bare et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2014 - 03:05 #3
Det teoretisk korrekt er at vaelge det rigtige database design udfra den virkelighed som du modelerer. Og det vil lynhurtigt ende i den gamle diskussion om naturlige noegler versus kunstige noegler.

Men nogen gange kan man med store databaser blive noedt til at lave noget teoretisk forkert for at faa en acceptabel performance.