Avatar billede NVMO Nybegynder
08. marts 2014 - 10:11 Der er 5 kommentarer

Betinget formatering af cellerne i en rapport i Access 2007

Hej
Jeg har brug for at "cellerne" i en rapport har forskellig farve afhængig af indhold. Jeg har 7 forskellige betingelser som hver skal have deres egen farve. Betingelserne er f.eks.:
Hvis "cellen" indeholder ABC => Rød
Hvis "cellen" indeholder XYZ => Grøn
Hvis "cellen" indeholder VXY => Blå
Hvis "cellen" indeholder LMN => Gul
Hvis "cellen" indeholder DFG => Grå
Hvis "cellen" indeholder QWE => Hvid
Hvis "cellen" indeholder OPQ => Sort
Det er vigtigt at cellen også kan indeholde andet end den nævnte kombination, så der er brug for et wildcard.
Jeg bruger Access 2007
Avatar billede falster Ekspert
10. marts 2014 - 13:41 #1
Avatar billede NVMO Nybegynder
10. marts 2014 - 15:04 #2
Det løser vist ikke helt problemet - jeg har brug for at kunne fastsætte 7 forskellige betingelser.  Standard funktionen i "Betinget Formatering" giver kun mulighed for 3 forskellige betingelser.
Avatar billede falster Ekspert
10. marts 2014 - 22:24 #3
Du skal anvende "Udtrykket er" (ikke "Værdien er") og så hekse lidt med kombinationerne.

http://bytes.com/topic/access/answers/611310-conditional-formatting-colors-code

Citat: "you can create a single condition with "Expression Is",
and then as the expression you can specify your own function, which
would test all (more than 3) conditions you need. This must be a
public function in a standard module, returning a boolean."
Avatar billede NVMO Nybegynder
11. marts 2014 - 07:44 #4
Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert, men jeg kan overhovedet ikke få rapporten til at komme med en farvet baggrund, når jeg bruger bogstavskombinationer i "Betinget formatering". Kan du/I prøve at vise et eksempel hvor f.eks. en kolonne ved navn "Område" skal have fremhævet de "celler" hvor bogstavskombinationen ABC optræder. (Dvs. cellen må gerne indeholde mere end ABC men skal fremhæves hvis ABC er inkluderet).

På forhånd tak.
Avatar billede falster Ekspert
11. marts 2014 - 12:02 #5
Det er længe siden, at jeg har puslet med noget, der ligner.

Så mine bidrag er kun fordi jeg kunne huske, at der var noget om, at det kunne lade sig gøre.

Jeg håber, at virkelige eksperter melder sig.