Avatar billede JeppeH Juniormester
11. marts 2014 - 15:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Gruppér dimensioner i Kube (MSSQL2008)

Vores IT afdeling har sat en kube til rådighed som indeholder de første 25 dimensioner og hierarkier i alfabetisk rækkefølge. Jeg tilgår data via en Excel pivottabel.

Da antallet af dimensioner er uoverskueligt lyder mit spørgsmål på om IT kan gruppere dimensionerne i kuben, så alle dimensioner som tid, kommer under én hat, og alle om produktion under en anden hat.
Altså, vil jeg gerne kunne åbne og lukke for den type dimension jeg ønsker at arbejde med...

Det lyder ikke til at IT mener at der er muligt og jeg spørger derfor jer Eksperter! Kan det være rigtigt? ;o)

Kuben er bygget i Analysis Services og kører på en MSSQL 2008 server (giver det mening?)
Avatar billede anri Novice
20. marts 2014 - 08:25 #1
Jeg tror ikke du har fået nogen reaktion, fordi dette nok nærmere er en Excel problematik.

I excel kan man gruppere (skjule) kolonner som så kan udvides ved at trykke på et
  • /
    • ikon

Det gøres i tab'en Data i området "Disposition"
Avatar billede anri Novice
20. marts 2014 - 08:26 #2
Hov..
Her oversatte input-editoren om på min tekst, men jeg tror den stadig giver mening ;-)
Avatar billede JeppeH Juniormester
20. marts 2014 - 08:39 #3
Hej Anri

Tak for forslaget. Nej, jeg der er ikke et excel problem, da jeg snakker om hvordan kuben bliver vist allerede inden man begynder at bygge en rapport indeni Excel. Altså, hvordan vises kubeindholdet i "Feltliste i Pivottabel"

Se eksempel her (som jeg har Googlet til illustration)
http://www.databison.com/wp-content/uploads/2009/11/olap-cube.png

Altså, må grupperingen af dimensioner ske i kuben...

Men måske det bare ikke er muligt, siden der ikke er nogen som kommer med forslag.

Igen, tak for din besked Anri. Så ved jeg i det mindste at nogen har set mit indlæg ;o)

~ Jeppe
Avatar billede anri Novice
20. marts 2014 - 11:23 #4
Uden at jeg er ret skarp til SSAS, så synes jeg da at internettet siger at man godt kan gøre noget i den stil:
http://stackoverflow.com/questions/9997079/ssas-cube-grouping

Der er ikke nogen forklaring på HVORDAN, men dit spørgsmål gik også på OM det kunne gøres ;-)
Avatar billede JeppeH Juniormester
26. marts 2014 - 11:00 #5
I linket snakker de om at lægge dimensionen i hierarki.
Desuden tror jeg ikke at SSAS og MSSQL løsningerne er ens... Desværre :o/
Avatar billede JeppeH Juniormester
08. august 2014 - 08:03 #6
Ingen løsning. Spørgsmålet lukkes.

@Anri: tak for input :o)