Avatar billede js9440 Nybegynder
21. marts 2014 - 13:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lopslag i excel

Hej
Jeg skal oprettet et lopslag, og jeg kan ikke få formlen til at fungere. Den skriver "#I/T".

I det ene ark er der en kolonne der hedder analysenr. Heri står nogle cifre. I den anden excel-fil er der et faneblad der hedder "analyse_navn", hvori cifrene også har et navn.

Jeg vil lave et lopslag i det første regneark der henter teksten på analysenr.

Jeg har lavet følgende lopslagsformel, som ikke fungerer:
=LOPSLAG(L3;[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115;2;FALSK)

Kan nogen af Jer hjælpe?
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
21. marts 2014 - 14:02 #1
Det kan skyldes at den værdi du har i L3 ikke fremgår af dit dataområde og/eller at værdien i L3 og kolonne 2 i dit opslag ikke er ens, for eksempel hvis der er blanke tegn i L3 eller kolonne 2 efter værdien.
Hvis du vil undgå #I/T - kan du sætte formlen om til:

=er.fejl(=LOPSLAG(L3;[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115;2;FALSK);"";=LOPSLAG(L3;[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115;2;FALSK))
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
21. marts 2014 - 14:03 #2
fejl i formlen, den rigtige er her:

=er.fejl(LOPSLAG(L3;[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115;2;FALSK);"";LOPSLAG(L3;[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115;2;FALSK))

(de var de 2 "=" tegn der stod foran lopslag der er fjernet
Avatar billede js9440 Nybegynder
24. marts 2014 - 08:16 #3
Hej p5
Undskyld det sene svar.
Den vil ikke godkende formlen. Den skriver: "Du har tastet for mange argumenter for denne funktion. Hvis du vil have hjælp til denne funktion, skal du klikke OK for at lukke denne meddelelse. Klik derefter på knappen indsæt funktion til venstre for lighedstegnet i formlen."
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre her.
Avatar billede anedi Ekspert
25. marts 2014 - 11:30 #4
Prøv at udbytte er.fejl med hvis.fejl
Avatar billede js9440 Nybegynder
25. marts 2014 - 13:25 #5
Hej p5
Det virker desværre stadig ikke.
Avatar billede anedi Ekspert
25. marts 2014 - 14:02 #6
Du kan prøve at uploade et eksempel på gupl.dk og linke til det her, hvis det er muligt.

Min kommentar gik blot på formlen til at udelade fejlopslag, som P5 havde foreslået.
Avatar billede js9440 Nybegynder
25. marts 2014 - 14:56 #7
Hej anedi

Dit forslag virker desværre heller ikke.

Jeg kan ikke uploade det, da det indeholder fortrolige oplysninger.

Mvh. Janne
Avatar billede anedi Ekspert
25. marts 2014 - 15:23 #8
Prøv engang at se på den værdi der står i celle L3.

Kan du genfinde den i kolonne A i:[dataliste_til_pivottabeller.xlsx]analyse_navn!$A$1:$B$115?

Det kan være der er en lille forskel, som eksempelvis et mellemrum sidst i en af cellerne, og at Excel derved ikke kan sammenligne de to udtryk.

I vedhæftede eksempel kan du se, hvad jeg mener: http://gupl.dk/708917/
Avatar billede js9440 Nybegynder
26. marts 2014 - 11:18 #9
Hej anedi

Jeg har fjernet fortrolige oplysninger. Her kan du se filen:
http://gupl.dk/708951/
Avatar billede anedi Ekspert
26. marts 2014 - 11:48 #10
Hej Janne

Tast et 1-tal ind i en tom celle og kopier cellen.
Overstreg alle dine ANA-numre og vælg indsæt speciel.
Vælg multiplicér og tryk ok.

Hjælper det?
Avatar billede js9440 Nybegynder
26. marts 2014 - 14:47 #11
Hej anedi
Ja, nu virker det i den fil jeg sendte til dig. Dog viser den stadig fejl i de analysenr. der ikke findes. Der kan jeg måske bruge den formel der hedder hvis.fejl...?

Når jeg bruger dit forslag i den oprindelige fil, hvor den skal hente data fra en anden excel-fil så virker det ikke.
Avatar billede js9440 Nybegynder
26. marts 2014 - 14:54 #12
Hej anedi
Nu virker det. Det er jo helt fantastisk. Mange tak for hjælpen.
Du får hermed point.
Tak for hjælpen.
Mvh. Janne
Avatar billede js9440 Nybegynder
26. marts 2014 - 14:58 #13
Hej anedi

Kan du smide mig et svar, så kan jeg tildele dig point?

Mvh. Janne
Avatar billede anedi Ekspert
27. marts 2014 - 10:26 #14
Det var godt det lykkedes.

Ja du kan bruge udtrykket =hvis.fejl(din formel;"").

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
27. marts 2014 - 10:32 #15
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener her:

Når jeg bruger dit forslag i den oprindelige fil, hvor den skal hente data fra en anden excel-fil så virker det ikke.

Hvis du eksempelvis henter data ind via et lopslag kan du prøve med:
=lopslag(A1;1*(dit data område hvor data skal hentes fra);2;falsk).

Formlen skal indtastes som en matrixformel. Dvs stil dig i formelbaren og evaluer udtrykket ved at taste Ctrl+Shift+Enter.

Vh
Anedi