Avatar billede anedi Ekspert
07. april 2014 - 13:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Akseindstillinger ved flere observationer dagligt

Kære Eksperter.

http://gupl.dk/709369/

I vedhæftede ark har jeg et eksempel på en dataserie, som jeg ønsker at danne en figur på baggrund af.
Data består af 24 daglige observationer (for en lang periode).

Problemet består i, at Excel tager et gennemsnit af mine tal for den pågældende dato, når jeg blot vælger datoen som akse-værdier.
Det kan jeg undgå ved at vælge både dato og time-værdien som akse-værdi, men hermed mister jeg muligheden for kun at vise datoer af interesse (eksempelvis hver måned, kvartal eller lignende).

Er der nogen der har et godt bud på, hvordan det kan lade sig gøre at Excel forstår, at den skal vise alle time-data enkeltvis, men samtidig sikre, at akseindstillingerne tillader mig kun at vælge eksempelvis den første i hver måned.

Vh
Anedi
Avatar billede sdh Mester
09. april 2014 - 11:34 #1
Er det noget lignende i den her stil du eftersøger:

http://gupl.dk/709444/
Avatar billede anedi Ekspert
09. april 2014 - 14:33 #2
Det er slet ikke tosset sdh. Tak for det.

Det løste ikke helt mit problem, da Excel stadig opfatter aksen som en tekst akse, og der dermed ikke kan vælges eksempelvis månedlige datoer.

Jeg kom dog omkring den på en alternativ måde.
Jeg brugte dit forslag - det giver mig alle timeobservationer - og ikke gennemsnitlige dagsobservationer. Til disse bruger jeg dit forslag til x-akse værdier.

Herefter oprettede jeg en dataserie som summen af mine to daglige værdier. Disse afbilleder jeg på den sekundære Y-akse som en tom serie og bruger blot den originale datoserie som x-akse.

Herefter viser jeg den gamle x-akse og skjuler dit forslag og de daglige værdier.

Hvis andre er interesserede kan resultatet ses her:
http://gupl.dk/709448/

Smid et svar og modtag din hyldest :-)

Vh
Anedi
Avatar billede sdh Mester
09. april 2014 - 15:34 #3
Mange tak - føler mig jo næste som en kejser:-)- (modtag din hyldest).
Smart fundet på med den sekundære akse.
så hermed har du mit svar