Avatar billede Mads-BS Novice
05. maj 2014 - 12:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Overheating af CPU

Jeg har flere gange oplevet at min bærbare bliver langsommere i perioder med online spil. Det kan muligvis være pga. overheating, da computeren bliver meget varm

Ved alm brug ligger temeraturen for CPU på 44-50 grader ifølge Piriform Speccy. Ved start af spil fx "War of the roses" stiger graderne til ca. 80.

Jeg forsøgte at bruge speedfan. Efter 2-5 min spil lukker Speedfan ned for spillet pga. overheating.

Jeg har forsøgt:
* Laptop cooler(underlag) med ekstra blæser
* Bruge en støvsuger med svag sug ind i blæseren.
* Åbne bagsiden af computeren til HDD mm for at se efter støv (der var intet). Jeg kan desværre ikke komme til blæseren uden et større indgreb.

Mine spørgsmål ?
* Er 80 grader for højt?
* Hvad kan jeg gøre for at nedbringe det?

Summary
Operating System
    Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
    Intel Core i5 3210M @ 2.50GHz    44 °C
    Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    Acer VA70_HC (U3E1)    45 °C
Graphics
    Generic PnP Monitor (1600x900@60Hz)
    Intel (Acer Incorporated [ALI])
    2047MB NVIDIA GeForce GT 630M (Acer Incorporated [ALI])    34 °C
Storage
    465GB Seagate ST9500325AS (SATA)    26 °C
Optical Drives
    PIONEER DVD-RW DVRTD11RS
Audio
    Realtek High Definition Audio
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2014 - 15:54 #1
80 grader når du spiller er fint, og fordi dine spil bliver langsommere er fordi din CPU throttler(skruer ned for clock hastigheden).
Jeg ved ikke lige hvad du kan gøre mod det, fordi du har prøvet en del. Du kunne prøve med en kompressor, lave nogle små pust med den ind i blæseren. Jeg syntes det virker bedst ved min HP hvor jeg heller ikke kan komme ind til blæseren.
Jeg kender en som også har en acer, og den bliver også meget varm under gaming.
Avatar billede Blandy Praktikant
05. maj 2014 - 15:54 #2
80 grader og derover er et kritisk punkt for al hardware. Så vil anbefale at du fat i noget trykluft, evt på flaske og får blæse din bærbar ren.

Ekstra køling har ingen videre effekt, hvis der er støv som isoler i ribber, kanaler, eller blæsefaner.

Det sker at kølepasta bliver dårligt og får foringet ledeevne. Men det er sjældent set synes jeg.

Så igen. Skil din maskine lidt mere ad for at komme ind til blæserene, og få noget trykluft igenne.

Husk at holde dine blæser fixeret så de ikke spinner rundt når du giver trykluft.
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2014 - 16:57 #3
80 grader og derover er et kritisk punkt for al hardware
Nej. Den angivne CPU har eksempelvis en max temp på 105. Ligeledes har meget andet hardware temperature under load på over 80 grader (eksempelvis mange grafikkort).
Det betyder dog ikke at alt hardware er lavet til det, men det er forskelligt fra hardware til hardware.

Det værende sagt, så kan hardware godt throttle før den når sin max temp. Ligeledes kan producenten af den bærbare have lagt en lavere temperatur ind for eksempelvis system nedlukning osv.
Avatar billede Mads-BS Novice
05. maj 2014 - 21:33 #4
Mener I at det er nødvendigt at lave et indgreb i forhold til temperaturen ?

Jeg kan konstatere at det jeg skal skille den meget ad for at komme ind til blæseren. Det er ikke noget større problem, men jeg kan risikere at ødelægge den helt ved at skille den ad.
Kan jeg evt. holde blæseren med en lille skrutrækker imens jeg bruger en lille trykluft-beholder?
Avatar billede Little Helper Seniormester
05. maj 2014 - 21:53 #5
Støvsuge indtag eller kølerunderlag kommer aldrig til at afhjælpe det her.

Du vil ikke kunne støvsuge det område der kræver rengjort og blæser underlag kan ikke køle noget ned der er sat til af støv.

Du bliver nødt til at åbne maskinen. fjerne køler og rengøre den. rengøre fesser overflade og kølerkontakt og smøre et ny lag køler pasta på. Sikre dig at køler tråd (kobber arm) sidder som den skal og at du har fået blæser ordenligt rengjort. Det muligt det ikke er nødvendigt med ny køle pasta men når nu man har det hele adskilt ville det være dumt ikke at påsmøre noget nyt.

Har du garanti på maskinen aflever den hos forhandler, da ellers garanti udløber ved egen indgreb. Vær opmærksom på at det er nemt for en som ikke ved hvordan man skiller denne model ad at få knækket eller på anden måde ødelagt noget i maskinen
Avatar billede Mads-BS Novice
08. maj 2014 - 20:04 #6
Jeg har anskaffet en trykluft på flaske. Så må jeg skille den ad i en weekend, hvor jeg har god tid.

Jeg må derfor vende tilbage med point efter dette er gjort.
Avatar billede Mads-BS Novice
17. september 2014 - 08:49 #7
Lukning