Avatar billede nhk Novice
14. maj 2014 - 20:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Diagram med sidste 20 værdier

Bruger Excel 2013
Ifm en opgave på mit arbejde, skal operatører indtaste måleværdier i regnearket. Disse måleværdier overflyttes til næste ark med et klokkeslet,og på forsiden skal der være et diagram, hvor opratørerne kan se om måleværdierne - de seneste - er inden for et fastlagt mål.
Hvordan gøres det bedst?
Avatar billede supertekst Ekspert
14. maj 2014 - 22:43 #1
D.v.s. at ved indtastning af måleværdier skal data til diagrammet automatisk justeres med de 20 sidste værdier og vises.

Skal de tidligere måleværdier gemmes når antallet bliver større end 20?

Hvis ikke - kunne man måske slette en række øverst i forbindelse med indtastningen. Dette kunne så gøres automatisk via en makro.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2014 - 05:56 #2
Hvis formelløsning, så måske:

http://gupl.dk/710510/
Avatar billede nhk Novice
15. maj 2014 - 10:03 #3
Ja, tidligere måleværdier skal gemmes, da kvalitetskontrolløren skal kunne tjekke
Avatar billede nhk Novice
15. maj 2014 - 10:32 #4
>xl-enthusiast

Har kigget på deit forslag, og det kan sandsynligvis bruges. Hvorledes kobles formlen til diagrammet, da der muligvis skal ændres til andet antal end 20?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2014 - 10:56 #5
Formulas (på Ribbon), derefter Name Manager. Der vil du finde en navngiven formel, kaldet d, der ser sådan her ud:

=OFFSET(Sheet2!$A$2;COUNT(Sheet2!$A:$A)-1;;-20)

Du ændrer bare de -20 (sidste argument) til det andet antal du ønsker.

Hvis du arbejder med dansk Excel så hedder funktionerne FORSKYDNING og TÆL.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2014 - 10:59 #6
I stedet for at "hard code" de -20 eller et andet tal i formlen, kan du selvfølgelig referere til en celle, hvor du indtaster det ønskede antal.
Avatar billede nhk Novice
15. maj 2014 - 11:25 #7
OK, det har jeg fundet ud af nu, men der meldes fejl, hvis der er under 20 måleværdier, kan det indstilles så det ikke sker?
Ellers kan jeg jo evt sætte setværdien i de 20 første celler, og bruge dette som udgangspunkt, til de indtaster de første værdier
Avatar billede nhk Novice
15. maj 2014 - 12:45 #8
Tak for løsningsforslag
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2014 - 12:17 #9
Avatar billede nhk Novice
15. maj 2014 - 13:14 #10
Tak for det det virker fint ( der var dog en lille forskydning i cellehenvisningen for maks værdi, men er tilrettet)
Opret et svar så får du pointene
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. maj 2014 - 14:03 #11
OK.