Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 09:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Får ikke lov til at lave en systemafbildning på en anden harddisk?

Hej.

Jeg har købt bogen "Kontrolpanelet i Windows 7" af Kim Krarup Andersen, og jeg synes, jeg har fulgt anvisningen i bogen på at lave en systemafbildning af min Windows 7 64 bit pc.

Imidlertid, når jeg kommer til at skulle oprette systemafbildningen, så får jeg den besked, at "Sikkerhedskopieringen mislykkedes" og så en smøre om, at der ikke er tilstrækkelig med plads på disken til at oprette et øjebliksbillede af enheden på lagerplaceringen. Man skal kontrollere og alt muligt andet ...

Det undrer mig bare, fordi på både de diske, jeg har forsøgt at lave systemafbildningen på, både interne og eksterne, har der minimum været 3-400 MB ledig plads, og selve systemafbildningen oplyser programmet kun fylder 90 MB?

Har det noget at gøre med, at jeg har en ssd-harddisk på 250 MB, som er fyldt med 106 MB - og resten er fri?!

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2014 - 13:23 #1
Prøv med macrium reflect (det er gratis).
Det kan lave 1:1 image til en pakket fil på en anden disk, og du kan også lave en nødstart-cd/usb i programmet, så du kan køre image tilbage ved fx nedbrud. Herudover kan du åbne image i stifinder og på den måde trække enkelte filer ud hvis du skulle få brug for det.
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2014 - 13:26 #2
Med systemafbildning mener du vel et Image af C-drevet? eller hvad?
Hvilket systemafbildnings program er der tale om?
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. maj 2014 - 15:42 #3
Jeg forstår det ikke - mener du GB når du skriver MB - for system afbildning på 90MB lyder som alf for lidt.
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 16:26 #4
Hej alle

Først til Kurt43: Ja, jeg må selvfølgelig mene 90GB og ikke 90MB!

ja39: Ja, det må være et image af C-drevet, jeg vil lave, og jeg bruger det program, der er indbygget i Windows 7 i Kontrolpanelet, så det burde jo virke?

claes57: Tak for linket, jeg tror nu nok, jeg lige vil forsøge at løse problemet først med Windows 7's eget indbyggede program til formålet - det burde jo virke?! Jeg kan se, at de vil gerne have penge på et tidspunkt, og der er flere forskellige modeller at vælge imellem i deres software, så jeg vil til at begynde med helst holde mig til et program, der burde virke, nemlig Windows 7's eget - det virker så bare ikke lige nu!

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2014 - 19:20 #5
Nå sådan ok. Jeg kender ikke windows egen backup. Jeg bruger Acronis og Paragon, men linket fra Claen57 lyder nu ikke så dårligt.
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 19:32 #6
Hej ja39.

Nå, nu bliver jeg helt forvirret. Hvorfor ikke bare bruge Windows 7's eget system til at lave backup med?

Jeg har hørt om Paragon før. Tror du, at det kan lave en disc image af min Win 7 pc?

Jeg har en ssd harddisk med kun 250 GB plads i alt - er det for lidt til, at det er muligt at lave et image?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2014 - 19:56 #7
Jeg skrev nu ikke, at windows 7 backup ikke var ok, bare at jeg ikke kender det. Paragon er meget stabilt, men en smule bøvlet at se sig til rette på den første gang. Men har man lært det, at er det jo let næste gang. Det findes både som gratis og betalings program. Betalings programmet har taget højde for EFI, som er meget nyt, men det har du formodentlig ikke.
Acronis er et meget let program at gå til, men findes kun som betalings program.
Paragon gratis:
http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Acronis betalings program:
http://www.acronis.com/en-us/personal/pc-backup/
Læg mærke til fint tilbud med 3 licenser, hvis man har brug for mere end 1.
Avatar billede sve80 Nybegynder
18. maj 2014 - 20:35 #8
Jeg har anvendt WIN7 systemafbildning masser af gange - og det virker fortrinligt. Hvorfor den melder fejl i dit tilfælde er svært at sige, dog mener jeg at systemet pr. default er sat til at tage en komplet afbildning af hele computerens system - så hvis du har flere harddiske koblet på med en masse data kommer din backup til at fylde tilsvarende. Du bør tilsikre at det kun er relevante drev, der er inkluderet i backuppen.
Destinationsdrevet (det drev du vil gemme backuppen på) skal være formateret med et filsystem, der kan håndtere en meget stor fil - formatér den til NTFS, så kan det i hvert fald lade sig gøre.
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 21:06 #9
Hej sve80

Tak. Jeg må lige tjekke de ting, du siger, måske er E-drevet også blevet taget med, og det går ikke. Måske er den eksterne harddisk ikke NTFS-formateret. Jeg må lige finde ud af det her den næste par dage.

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2014 - 22:10 #10
Win7 tager bestemt ikke backup per default. Jeg har selv tidligere, oplevet, at der står, der er endnu ikke noget backup, vil du lave backup nu, eller noget i den retning. Desuden kan der godt laves backup på en fat partition. Men NTFS udnytter pladsen bedre. At windows per default  skulle tage backup af alle harddiske er helt absurt.
Avatar billede Anders F Praktikant
19. maj 2014 - 08:12 #11
Hej ja39

Laver Aronis så også en opstart-cd, man kan bruge sammen med et image for hele systemet?

Jeg har én gang haft fingre i Paragon, og jeg synes, det er for bøvlet at bruge, så det skal være Acronis. Det koster vist 39 dollars, så det er måske værd at prøve det, hvis Win 7's eget system ikke virker ...

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2014 - 11:06 #12
Ja Acronis giver mulighed for at lave en Rescue CD eller USB, samt at trykke på F11 under opstart, for at gendanne en partition.
Det er et temmelig hurtigt program. Men man må ikke lave om på partitionerne uden også at lave et ny Image.
Når man har lavet et Image, er det klogt, at lægge den, eller en kopi, på en anden harddisk. Så kan man bruge et Image, selv om hele harddisken går ned.
Din pris på 39$ er vist forkert. 1. licens koster 32,49$=180 kr.
3 licenser koster 50$=273 kr.
Avatar billede Anders F Praktikant
19. maj 2014 - 14:40 #13
Hej ja39

Nå, jeg har lige talt med en anden erfaring it-bruger, han skriver sjovt nok også, at han ikke bruger Windows eget, men et andet program, så det må være ok.

SÅ tak for linket til Acronis, nu vil jeg smide de 32,49 dollars, og så vil jeg prøve mig frem en af dagene.

Det kan være, jeg vender tilbage her, hvis det dirller mig for meget med at finde ud af det?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2014 - 15:18 #14
OK:-)
Avatar billede Anders F Praktikant
20. maj 2014 - 21:44 #15
Kan de der har bidraget ikke smide et svar, så vil de, efter et stykke tid, få points.

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2014 - 22:51 #16
Jeg samler jo ikke point, og hvis ingen andre vil have, lukker du bare selv:-)
Avatar billede Anders F Praktikant
23. maj 2014 - 23:41 #17
Ok ja39. Nu har jeg smidt et svar til at forberede lukningen. Mvh.