Avatar billede Rauff Juniormester
22. maj 2014 - 15:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgning på værdi

Hej

jeg bruger excel til at tælle hvor mange forekomster der har været med en bestemte kategorier.
Indtil nu har alle kategorierne være tal (eks. 4) og jeg har brugt denne formel =HVIS($F43=4;1;0) i en sammentælingskolonne til at marker om værdien var eks. 4.
Men nu er der kommet kategorier som er begstaver eks. K.

Er der nogen der kende er lignende formel som "=HVIS($F43=4;1;0)" som bare kan håndterer et bogstav i stede for et tal ?
Avatar billede prhan Juniormester
22. maj 2014 - 15:44 #1
=HVIS($F43="K";1;0)

Tænker du på dette?
Avatar billede Rauff Juniormester
22. maj 2014 - 16:06 #2
Så simpelt kan det gøres - jeg kendte ikke til " ".

Mange tak det funger super.
Avatar billede prhan Juniormester
22. maj 2014 - 16:31 #3
Prøv at kig på formlen =TÆL.HVIS()

Den vil gøre det lidt nemmere for dig, tror jeg.
Avatar billede Rauff Juniormester
22. maj 2014 - 18:51 #4
Den formel kender jeg ikke, er der et sted hvor jeg kan læse omkring den ?

Jeg har en hel masser linjer med varenumre og hver varenummer har en kategori (i kolonne F) tidligere 1 - 4, nu 1 - 4 + nogle med bogstaver.

Jeg har så lavet et antal kolonner (fra kolonne AA som ikke bliver brugt)svarende til antallet af kategorier og der har jeg så indsat min formel.

Men hvis din formel kan kigge hele kolonne F igennem og se hvor mange kategori 1, 2, 3, 4, K, N, R linjer der er så vil det selvfølgelig være smart, så slipper jeg for mine hjælpekolonner (fra  kolonne AA og opefter)
Avatar billede prhan Juniormester
23. maj 2014 - 07:54 #5
Avatar billede Rauff Juniormester
23. maj 2014 - 08:36 #6
Genialt - det er jo lige denne formel jeg skal bruge, så sparer jeg alle hjælpekolonnerne :-)

MANGE MANGE tak.