Avatar billede Anders F Praktikant
29. maj 2014 - 21:55 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Thunderbird: Hvordan eksporterer jeg filer til en sikkerhedskopi af IMAP-server?

Hej.

Jeg bruger Thunderbird.

Jeg har installeret en Tilføjelse ImportExportTools 2.8.0.4.

Jeg bruger IMAP.

Hvordan opretter jeg en sikkerhedskopi af mine mails med mapper på serveren? Jeg ved godt, mailudbyderen tager sikkerhedskopi en gang om dagen i en uge, men jeg vil have min egen sikkerhedskopi.

Hvor går jeg ind? Har læst beskrivelsen på engelsk, men jeg er for usikker på det her?

Skal jeg ind i Funktioner - > ImportExportTools - > og hvad så?

Hvilket format skal jeg vælge - der er en del at vælge imellem, og jeg er blank her?

Mvh.
29. maj 2014 - 23:47 #1
Jeg har ikke brugt det værktøj, men det virker ikke som om du kan tage en backup af hele din konto på en gang.

Tror du bliver nød til at anvende "Export folder with subfolders (with structure)" for hver mappe du har.
Avatar billede repox Seniormester
30. maj 2014 - 00:53 #2
Hvis du gerne vil have en lokal sikkerhedskopi, så kan du oprette en mappe i "Lokale mapper" og kopiere alle dine mails over i den (sådan har jeg selv gjort).
Hvis det er noget du kontinuerligt ønsker skal opretholdes, så kan du lave et filter der matcher alle meddelelser der kopier dine mails over i den lokale mappe til formålet.
Avatar billede Anders F Praktikant
30. maj 2014 - 07:11 #3
Hej TheBlackNight:

Hvilket program har du så brugt i stedet for? Og hvorfor kan jeg ikke bare anvende "Export folder with subfolders (with structure)" på "Indbakke" - løser det ikke problemet (og det er IMAP jeg bruger)?

Hej repox:

Du skriver en lokal sikkerhedskopi - og den kan altså kopiere IMAP, det må så være en lokal sikkerhedskopi af det, der ligger på serveren? Når du kopierer fra "Lokale mapper" - hvordan gør du så, og hvilket program bruger du?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. maj 2014 - 09:35 #4
Der er et program, der laver backup af thunderbird. Alt i den, mails, adresser, opsætning/udvidelser)
http://mozbackup.jasnapaka.com/
bare luk thunderbird først.
Avatar billede repox Seniormester
30. maj 2014 - 09:48 #5
Jeg bruger ikke nogle programmer. Jeg lader thunderbird om det hele.

Jeg kan bare trække mails fra en mappe til en anden - også tilbage i en IMAP mappe uden problemer.

Jeg har ofte lavet samme øvelse hvis jeg har skiftet mailserver og gerne vil flytte indholdet fra den gamle server til den nye.
Avatar billede Anders F Praktikant
31. maj 2014 - 13:05 #6
Hej claus57:

Tak for link, men skelner du mellem POP3 og IMAP?

Jeg har jo også installeret et program i forvejen - og jeg kan ikke finde ud af det ... så jeg har brug for hint til, hvordan man gør det?

Hej repox:

Men jeg skal jo bruge en kopi af dem, og det er IMAP, det er jo ikke POP3; så egentlig er det jo ikke en kopi af det, der ligger på min pc?!

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2014 - 13:21 #7
thunderbird har hentet det, der ligger på serveren, og kører fra en synkoniseret lokal kopi.
Prøv at se i mappen
C:\Users\[brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\[noget-gums].default\ImapMail

AppData er normalt skjult, så du skal lige så visning af skjulte mapper og filer til.
Avatar billede repox Seniormester
31. maj 2014 - 13:36 #8
#6
Det er jo også en kopi, hvis du har en kopi af alle dine mails i den lokale mappe?

Jeg forstår måske bare ikke hvad det er du vil, så.
Avatar billede Anders F Praktikant
31. maj 2014 - 13:37 #9
Hej claus57

Nå, det er virker lidt svært det her, så jeg skal lige have lidt tid til at kunne overskue det en af de nærmeste par dage ...

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
31. maj 2014 - 13:41 #10
Hej.

Ja, jeg tror bare ikke helt, jeg har forstået princippet for det her endnu.

Giv mig lige lidt tid.

MVh.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2014 - 13:49 #11
Thunderbird er bare bygget, så du også kan se dine mail når du er offline - dvs nettet er gået ned. Så kan du i fred og ro svare på mails - og når der så atter er hul igennem til server, så synkroniserer den dit arbejde med serveren.
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 12:57 #12
Hej repox

Nå, nu forstår jeg, hvad en delvis løsning på mit problem er ud fra dit svar:

Ja, man opretter bare det nye webhotel med mails, og så laver man forbindelse dertil, og så trækker man mapper og mails fra den forhenværende webserver med mails til den nye! Sådan kan man i hvert fald meget nemt flytte sine mails, når man bruger IMAP. Enkelt og nemt.

Det løste den ene del af mit problem, så smid et svar, så får du i  hvert fald ½ x 200 points herfra for det.

Den andet problem er, hvordan jeg så tager en kopi af mine mails med mapper?!

Jeg har lidt svært ved at forstå det her - det er IMAP, jeg bruger, ikke POP3, og gør det ikke en forskel på, hvordan man gør? Hvis det var POP3, så kunne jeg bare tage en kopi af en mappe i min Stifinder, det har jeg gjort før, men er det ikke noget andet med IMAP?

Jeg har installeret addon-programmet til Thunderbird, der hedder: "importexporttools". Derefter er der dukket export-import-muligheder op i Thunderbird "under Funktioner".

Først skal jeg vist eksportere, men ret beset er det vel en kopi af det, der ligger på serveren og ikke i nogen mappe på min pc, jeg tager?

Problemet er så, at uanset hvad jeg vælger: Eksprter mappe / Eksporter mappe (zippet) / Eksporter mappe med undermappe (med struktur) / Eksporter mappe med undermapper (enkel) / Eksporter fjernmappe - så får jeg den besked, at "Du er ved at eksportere den lokale kopi af en IMAP- eller en NEWS-mappe. Den lokale mappe kan ikke indeholde alle de meddelelser som findes i fjernmappen. ØNsker du at fortsætte"?

Hvad h.... betyder det?! Betyder det, at data vil gå tabt, eller hvad?

Og så er det endnu en mulighed, nemlig "Eksporter alle meddelelser i mappen" - og herunder er der et hav af nye muligheder?!

Det er til at blive rundtosset af det her. Hvad gør jeg? Hvad vælger jeg, hvis jeg med IMAP-opsætning ønsker at lave en så sikker kopi af mine nuværende mails med undermapper, at de evt. kan gemmes i ½ år og sættes ind fra scratch i et helt nyt webhotel, uden mulighed for at flytte over sådan som vist ovenfor?

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 12:59 #13
Hej repox

Du skriver, at jeg kan oprette en mappe i "Lokale mapper"; men jeg kan ikke finde de der "Lokale mapper" - er det noget, der skal ligge i Thunderbird eller i Stifinder?

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 13:03 #14
Hej TheBlackKnight

Se evt. mit lange indlæg nedenfor.

Med hensyn til det, du skriver om, at jeg måske ikke kan tage back af hele Indbakken med alle undermapper, men må tage af en mappe hver gang, så har jeg også forsøgt at pege på én undermappe (hvor der så ikke er flere undermapper i), og jeg får nøjagtigt den samme besked: "Den lokale mappe kan ikke indeholde alle de meddelelser som findes i fjernmappen.".

Hvad h.... menes der dog med det?! Jeg synes, det er en belastende vrøvle-besked at få, lidt ligesom Microsoft-styresystemets popup-beskeder omkring 1999 i Windows 98 ... :-) For mig virker det her bare som rent vrøvl, men kan du kode, hvad det betyder, og hvad er de "lokale mapper" for nogen - er det bare dem, der ligger i Thunderbird på min pc?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juni 2014 - 13:18 #15
lokale mapper ligger i et underbibliotek, der hedder appdata - og det er skjult. Det ligger i C:\Users\[dit brugernavn]\AppData

Stifinder / win8: faneblad Vis, vælg Indstillinger, og der 'skift mappe og søgeindstillinger' - så igen fanebladet Vis, og sæt prik i 'vis skjulte filer, mapper og drev'
I win7: organiser / mappe og søgeindstillinger og som win8.

Thunderbird gemmer (uanset om det er pop3 eller imap) en kopi på din pc. Forskellen ligger i, at med pop3 bliver mail så slettet fra server, så andre maskiner ikke kan se samme mails - men imap bliver de liggende.
Thunderbird gemmer så data i mappen C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\[en kode]
Men det er langt lettere at bruge mozbackup til backup, da den tager hele thunderbirds opsætning med. Igen - thunderbird har dine data offline (lokalt), så det er bare at trække mail fra en plads til en anden i programmet når du har oprettet den nye konto.
Avatar billede Anders F Praktikant
09. juni 2014 - 15:26 #16
Hej claes57

Ja, stien, du angiver, er korrekt til mails og mapper, kan jeg se nu! Den kan jeg godt genkende på min pc med Win 7.

Hvad er "mozbackup"? Er det en ekstension? Jeg har "ImportExportTools" i forvejen. Den er en addon. Er "mozbackup" en anden addon eller hvordan eller er det en del af det oprindelige Thunderbird program?

Mener du, at jeg skal bare tage en backup af alt, hvad der er i Thunderbird (og jeg har jo en 3-4 mailadresser på to forskellige servere bundet til Thunderbird), og så gemmer jeg alt det, der ligger i mappen, den med [en kode], til sidst i den sti, du angiver, og hvis jeg har brug for en sikkerhedskopi, så indsætter jeg bare det, jeg har gemt der, så kører det hele videre som før?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. juni 2014 - 15:37 #17
Mozbackup ( link i #4 ), er et selvstændigt program, der er lavet til Firefox og thunderbird. Det laver en komplet sikkerhedskopi af thunderbird inkl hele din opsætning og alle mails og adresser på alle brugere og konti. Det gemmes så i en fil, og den kan du bare tage med i din sikkerhedskopiering - så kan du med mozbackup indlæse dine data igen. Meget let i brug.
Det er den bedste vej til sikkerhedskopiering, og du slipper med selv at find data og evt komme til at ødelægge noget i thunderbirds opsætning.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. juni 2014 - 16:16 #18
Hej claes57

Nu har jeg downloadet (som zip) MozBackup. Jeg har talt med nogle, der arbejder en del med it og bruger Thunderbird, og de bruger også MozBackup. Jeg fatter bare ikke en brik af, at Thunderbird har selv som anbefalet addon ImportExportTools som formålet, og så er det ikke den, man "skal bruge", men en anden. Jeg er ved at lære noget om freeware-programmer, og det er bestemt ikke alting, der kun er positivt ved freeware. Hvis det her bøvl er standard for freeware, så vil det aldrig brede sig videre.

Hvad gør jeg nu?

Skal jeg bare unzippe filen og installe, eller skal den installeres fra Thunderbird?

Du skriver, at jeg skal huske at lukke Thunderbird, når jeg tager backup? Det er vel så fordi, at MozBackup er et selvstændigt program?

Man tager backup af alt - hvordan virker det så, hvis man skulle få brug for sin kopi? Hvad gør man for at aktivere kopien i Thunderbird - har man brug for at un-installe og så installe Thunderbird eller hvordan? Fungerer det kun i samme styresystem?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2014 - 16:34 #19
Den skal unzippes, og installeres selvstændigt.
Når den tager backup, så gemmer den det i en fil - den kan du fx have i dokumenter, så den kommer med i din normale backup-rutine.
Skulle du have brug for at gendanne data, så kan den enten være på nuværende maskine eller på nykøbt pc.
Du kan vælge kun at få reetableret fx adressekartotek, eller mails eller udvidelser. Det eneste der kræves for at indlæse en sikkerhedskopi er, at thunderbird er indlæst og har været startet én gang, så profildata på bruger findes. Det kan være oveni nuværende data eller på ny maskine. Og hvis thunderbird kan køre på maskinen, så kan data reetableres - let at skifte til ny pc, tag backup på den gamle og gem filen på usbstik. Start den nye, indlæs thunderbird, start den og luk igen, og kær mozbackup for at køre hele opsætningen fra usbstik ind.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. juni 2014 - 20:15 #20
Hej claes57

Tak.

Skal lige høre om betingelsen, at der allerede findes profildata på bruger: Mener du, at data for forbindelsen til serveren med serveradgange er læst ind i Thunderbird allerede eller hvad er profildata?

MozBackup virker vist så ikke til Win 8, har jeg læst?

Godt at vide, at Thunderbird skal have være startet én gang.

Og så når Thunderbird er lukket derefter, så skal jeg bare køre MozBackup, og så kører hele baduljen?

Smid et svar, så du kan få nogle points. Hvis andre også mener, de skal have points, så smid også et svar, så ser jeg på sagen, når afgiver dem.

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2014 - 20:55 #21
Når thunderbird har været startet så er der oprettet de mapper den bruger til data, og så går det hele nemt. Jeg har faktisk aldrig prøvet at køre en backup ind på en opsætning hvor thunderbird ikke har været startet. Det kan da godt være, at det virker.
Jeg kører fint med mozbackup i win8.1 så det virker fint.

Men bare læg et svar selv - jeg har rigeligt med point.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. juni 2014 - 21:37 #22
Tak, claes57

Også godt at vide, at det virker til Win 8.1!

Nu vil jeg forsøge mig frem de næste par dage med det her MozBackup.

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. juni 2014 - 21:40 #23
Hej igen claes57

Ved du, hvordan man afinstallerer en addon i Thunderbird?

Jeg havde jo installeret ExportImporTool - som jeg ikke kan få til at virke.

Hvordan afinstallerer man det? Der er jo ingen muligeder, heller ikke under Start - > Fjern programmer?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2014 - 09:06 #24
i Funktioner / Tilføjelser. Klik på Udvidelser, og find den i listen. Så kan du fjerne (knap ved udvidelsen).
Avatar billede Anders F Praktikant
12. juni 2014 - 13:19 #25
Hej claes57

Tusind tak. Du har ret!

Nu skal jeg lige eksperimentere med MozBackup de næste par dage, er ikke så hurtig til sådan noget. Jeg holder meget af alle de ting, teknikken kan gøre for én, men det er lidt tungt lige for sådan én som mig det der med at skulle bruge sin tid på at "bakse med knapper".

Mvh.
Avatar billede Anders F Praktikant
12. juni 2014 - 13:26 #26
Øøøøj claes57:

Har du et link til et evt. internationalt website, hvor man kun snakker om Thunderbird?

Hvis det lykkes for mig med MozBackup, så er jeg ved at blive så tilfreds med Thunderbird (selvom det har kostet ufatteligt meget blod, sved og tårer), at jeg vil beholde det på længere sigt, hvis jeg får løst problemet med, at det ikke lader ulæste mails stå markeret med fed. Det er ufatteligt irriterende og noget rod i den grad, at det alene kan få mig til at begynde at stræbe efter at skifte til Outlook. Jeg tænker nu, at der måske er et engelsksproget Thunderbird-site, hvor jeg kan spørge om det, og hvor nogen ved noget om det. Jeg har forsøgt mig nu her i Danmark, både her på eksperten.dk og andre steder, og ingen ved noget om det. SÅ kender du sådan et site?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juni 2014 - 13:36 #27
På deres egen support site er https://support.mozilla.org/da/products/thunderbird
Klik på få hjælp fra andre brugere...
Avatar billede Anders F Praktikant
12. juni 2014 - 14:22 #28
Hej.

Tak claes 57!

Mvh.